Het is helaas geen verrassing, maar eerder een droevige vaststelling die we maken op deze 28ste februari 2025, de officiële sluitingsdatum van de Audi-fabriek in de gemeente Vorst in Brussel...
We wisten het al sinds 12 november 2024, toen Audi zijn werknemers en vakbonden informeerde dat er geen potentiële overnemer was gevonden en dat ook de actieve zoektocht naar een investeerder voor de site in Vorst officieel was beëindigd... Vanaf nu bestaat Audi Brussels niet meer... De allerlaatste auto die er werd geassembleerd, was een zwarte Q8 Sportback e-tron die van de ondertussen praktisch lege productielijn rolde. Sinds de aankondiging van de definitieve sluiting van de fabriek hadden veel werknemers hun post immers al verlaten. Anderen bleven doorwerken om de laatste bestelde exemplaren te produceren.

Driekwart eeuw aan geschiedenis!
Sinds de opening van de Brusselse site in 1949 zijn meer dan 8 miljoen auto's van de Belgische productielijn gerold! Nadat meer dan 6 miljoen daarvan het Volkswagen-logo hadden gekregen, was het Audi dat in 2007 het roer overnam om er de A1 te bouwen, voordat ze er vanaf 2018 de Q8 e-tron gingen produceren. Een wissel van eigenaar die destijds al voorafgegaan werd door veel spanningen en die feitelijk het begin van het einde voor de site inluidde... Terwijl de fabriek in haar hoogdagen bijna 180.000 auto's produceerde, werden er vorig jaar nog slechts 22.000 stuks geassembleerd...

Alleen Volvo produceert nu nog auto's in België...
Na British Leyland in Seneffe in 1981, Renault Vilvoorde in 1997, Opel Antwerpen in 2010 en Ford Genk in 2014, is er nu een nieuwe grafsteen toegevoegd aan het kerkhof van Belgische autofabrieken... Opnieuw wordt een nieuwe pagina in de Belgische industriële geschiedenis omgeslagen. En spijtig genoeg zijn er niet veel pagina's meer over in dit boek! Vanaf nu assembleert alleen Volvo nog auto's in België in zijn fabriek in Gent. Laten we hopen dat die in de komende jaren niet hetzelfde lot zal ondergaan als Audi Brussels...