In de fabriek van Audi in Vorst is de eerste Q8 e-tron van de band gerold. Het gaat om een evolutie van de e-tron die er al gebouwd werd, maar onder andere dankzij een nieuwe batterij een rijbereik biedt tot 582 kilometer in zijn ‘gewone’ vorm en tot 600 kilometer in Sportback-uitvoering met aflopende daklijn.

Audi Q4 e-tron vanaf 2023

De e-tron werd al sinds 2018 gebouwd in Vorst, en vorig jaar liepen er 43.866 exemplaren van de band. Dat cijfer zou volgend jaar wel eens kunnen oplopen, want de directie van de fabriek kondigde aan dat de 3.000 werknemers vanaf de tweede helft van 2023 ook de Q4 e-tron zullen bouwen.


Die middelgrote elektrische SUV wordt op dit moment al gebouwd in de Audi-fabriek in het Duitse Zwickau, maar de vraag is groter dan de productie, en dus mag Vorst een handje helpen. Dagelijks zullen er zo’n 70 exemplaren van de Q4 e-tron van de band rollen. Een goede zaak voor de fabriek, die zo kan inzetten op twee modellen, waaronder het best verkopende elektrische SUV van het merk, de Q4

Koolstofneutrale productie

Terwijl Audi al zijn fabrieken CO2-neutraal wil laten draaien tegen 2025, is dat voor Audi Brussels al sinds 2018 het geval en krijgen klanten hun auto die er gebouwd wordt gecertificeerd koolstofvrij. Audi investeerde onder andere in 107.000 m² zonnepanelen voor op het dak die jaarlijks 9.000 megawatt-uur aan groene stroom opleveren, genoeg om 90.000 Q8 e-tron’s volledig op te laden en daarbij 1.881 ton CO2 uit te sparen.

De batterijen die met hernieuwbare energie geproduceerd worden en de elektromotoren die uit de Audi-fabriek in Hongarije gemaakt worden, komen via het spoor naar Vorst. Tijdens de reis van 1.300 kilometer wordt op die manier jaarlijks 2.600 ton CO2 bespaard.