Nadat we in februari de gefacelifte Porsche Taycan te zien kregen – en intussen ook konden testen – is het nu aan de technisch gelijke Audi e-tron GT om zich op te maken voor een bezoekje aan de plastisch chirurg. Audi heeft het subtiel proberen aanpakken door het model al in een zeer dun laagje camouflage te tonen in een persbericht waarin Ducati-testrijder Alessandro Valia en Audi e-tron GT-projectmanager Jaan Mattes Reiling even van sleutels wisselen bij het Audi Sport-hoofdkwartier in Neuburg. Maar het is meteen duidelijk wie de échte ster van de show is.

Advertentie
Advertentie

Subtiele verschillen voor Audi e-tron GT facelift

Net als de Taycan lijkt de facelift van de Audi e-tron GT vrij subtiel te worden. Een iets hertekende voorbumper met grotere luchthappers, een minimaal hertekende achterbumper en misschien nog wat upgrades voor de technologie aan boord – meer moeten we niet verwachten. Zelfs de lichtsignatuur lijkt niet te veranderen, nochtans meestal een van de stokpaardjes van Audi. Het grootste nieuws zal echter onderhuis te vinden zijn.

Hoe krachtig mag hij worden?

Om meteen met de deur in huis te vallen: het lijkt niet waarschijnlijk dat de Audi e-tron GT dezelfde 1.108 pk krijgt als de Taycan Turbo GT. Ook het oude model mocht niet even krachtig zijn als zijn Porsche-tegenhanger. Maar dat betekent niet dat er niet wat extra performance gevonden kan worden ten opzichte van de huidige RS e-tron GT, die tot 440 kW (598 pk) haalt. Er gaan geruchten over een RS Performance, die misschien wel de 650 kW (884 pk) sterke aandrijflijn van de Taycan Turbo. Dan heeft Porsche nog steeds ruimschoots de prestatiekroon in handen...

Grotere batterij, sneller opladen

Wat wel zo goed als vaststaat, is dat de Audi e-tron GT 2024 de nieuwe batterijen krijgt van de Taycan. Dat betekent een pakket van 105 kWh bruto (waarvan 97 kWh) bruikbaar, voor een WLTP-actieradius van meer dan 650 km. Die batterij gaat niet enkel langer mee, hij laadt ook nog eens sneller op, met een maximaal DC-snellaadvermogen van 320 kW (tegenover 270 kW voor de facelift). Daarmee kan je van 10 tot 80% bijladen in amper 18 minuten tijd. Een officiële lanceringsdatum krijgen we nog niet, maar we verwachten de Audi e-tron GT facelift ergens in de komende maanden.