Audi past voortaan ook het sportieve ‘S’-programma toe op zijn elektrische SUV’s. De e-tron S en e-tron S Sportback krijgen daardoor een derde elektromotor. Één op de vooras en twee op de achteras.
Vectoriële verdeling
Naast een boost van de prestaties maakt het ook een efficiënte vectoriële koppelverdeling mogelijk. Elk van de motoren achteraan stuurt zijn koppel rechtstreeks naar ‘zijn’ wiel zonder gebruik te moeten maken van een differentieel, en kan zich dus elektronisch aanpassen in enkele duizendsten van een seconde.
973 Nm
In S-modus beschikken de sportieve e-trons dankzij een tijdelijke boost van 8 seconden over een maximumvermogen tot 370 kW (503 pk) en een koppel van 973 Nm. Deze twee SUV’s onder hoogspanning sprinten daarmee vanuit stilstand naar 100 km/u in 4,5 seconden. Hun topsnelheid is begrensd op 210 km/u.
360/365 km
Deze twee modellen beschikken over een 95 kW grote batterij (waarvan 86 kW gebruikt kan worden). De Audi e-tron S en Audi e-tron S Sportback mikken daarmee (in afwachting van definitieve homologatie) op een rijbereik van respectievelijk 360 en 365 km.
+ 2,3 cm
Uiteraard krijgen de twee modellen ook de cosmetische opsmuk voorbehouden aan de S-versies in de Audi-catalogus. Zo zien we bijvoorbeeld 2,3 cm bredere wielkasten en sportzetels met ‘S’-logo.
In België starten de prijzen van de Audi e-tron aan 97.100 € en 99.110 € voor de e-tron Sportback SUV coupé.