20190517101111audie-tronvsq82.jpg

De steeds strenger wordende uitstootnormen dwingen de autosector geleidelijk tot elektrificatie. Sommige modellen kiezen resoluut voor elektrisch, andere doen het discreet. Deze twee SUV’s van dezelfde familie bijvoorbeeld: de Audi Q8 heeft een mild hybrid V6 TDI op 48-voltcircuit, de Audi e-tron vermijdt fossiele brandstoffen helemaal. Uiteenlopende karakters dus, maar wel dezelfde basis: het grote modulaire MLB-Evo-platform dat de prestigieuze modellen uit de Volkswagen-groep krijgen. Zijn lagere daklijn doet vermoeden dat de e-tron compacter is dan de 4,98 meter lange Q8, maar met 4,90 meter is hij bijna even groot.

20190517101111audie-tronvsq83.jpg
20190517101111audie-tronvsq84.jpg

Afwerking en uitrusting: gelijkspel

Geen verrassing: beide SUV’s zijn onberispelijk afgewerkt en krijgen verzorgde materialen. Hier zullen we dus geen verschillen vinden, evenmin als in de opties van deze premium-SUV’s. In beide gevallen zijn de veiligheidsvoorzieningen, het comfort en de connectiviteit op niveau. Voor de volledigheid geven we mee dat de e-tron niet de optionele meesturende achterwielen van de Q8 krijgt om hem wendbaarder te maken in de stad. De achterbank van de e-tron blijft onbeweeglijk staan, terwijl die van de Q8 kan schuiven. Maar verder: gelijkspel.

20190517101112audie-tronvsq85.jpg
20190517101112audie-tronvsq86.jpg

Comfort: punt voor Q8

Ook hier is het een nipte strijd. De e-tron brengt in als argument dat hij trillingvrij rijdt, zijn geluiddemping op topniveau staat en hij makkelijk te rijden is in files en in de stad. Maar zijn reële rijbereik schommelt rond 300 kilometer, en dat is natuurlijk lastiger voor langere afstanden. Voor dagelijkse trajecten is dat geen probleem. Voor de Q8 TDI met 85 liter groter brandstoftank al helemaal niet: hij heeft een rijbereik van ongeveer 800 kilometer.

Voltanken doe je in enkele minuten, terwijl de e-tron aan een thuislader iets meer dan 8 uur nodig heeft. Een snellader? 30 minuten voor 80 procent, en snelladers blijven zeldzaam. De Q8 wint dit punt dus, zeker omdat hij moduleerbaarder en ruimer is. In beide gevallen is de kofferruimte ruim voldoende: 605 liter voor de Q8, 600 liter (en nog eens 60 liter onder de kap vooraan) voor de e-tron.

20190517101113audie-tronvsq87.jpg
20190517101114audie-tronvsq88.jpg

Motor: punt voor e-tron

Op dit moment is de Audi e-tron er maar in één versie, de ‘e-tron 55 quattro’. Andere vermogensversies zouden later volgen. De huidige heeft een batterijcapaciteit van 95 kWh en twee elektromotoren. De eerste drijft de voorwielen aan en produceert 170 pk en 247 Nm. Die op de achterwielen doet het met 190 pk en 314 Nm. Het gecombineerde vermogen bedraagt 360 pk en 561 Nm, en tijdelijk 408 pk en 664 Nm met de ‘Boost’-functie als je de keuzehendel van D naar S schakelt. De sprint naar 100 km/u duurt daardoor 5,7 seconden in plaats van 6,6 seconden.

De Q8 is dan weer beschikbaar met drie V6-motoren. De 55 TFSI quattro van 340 pk als benzinemotor en twee versies van de dieselmotor: 231 pk (45 TDI quattro) en 286 pk (50 TDI quattro), zoals ons testmodel. De 3.0 V6 TDI zet degelijke prestaties neer (0-100 km/u in 6,3 seconden) maar heeft niet dezelfde souplesse en explosiviteit als de elektromotoren van de e-tron. Zijn automaat reageert bovendien niet altijd even snel. Op de autobahn laat de Q8 TDI de e-tron achter zich: 250 km/u tegenover 200 km/u.

20190517101115audie-tronvsq89.jpg

Weggedrag: punt voor e-tron

Beide SUV’s zijn natuurlijk mastodonten. De zwaarste is de e-tron, wiens batterijmodule alleen al bijna 700 kilogram weegt. Met een rijklaar gewicht van meer dan 2.500 kilogram is de e-tron dus geen ballerina. Toch is hij opvallend levendig, door de lage plaatsing van zijn batterijpakket. De Q8 50 TDI quattro weegt zowat 300 kilogram minder maar rijdt met minder enthousiasme. Jammer dat de Q8 niet de technische hulpmiddelen krijgt van de Porsche Cayenne en Lamborghini Urus, die op hetzelfde MLB-Evo-platform staan. Zoals actieve antirolstangen of achterdifferentieel met vectoriële koppelverdeling. Daarvoor is het wachten op de sportieve SQ8.

20190517101115audie-tronvsq810.jpg

Prijs: punt voor e-tron

De e-tron kost zowat € 10.000 meer dan de Q8 50 TDI quattro: € 82.400 tegenover € 71.900. Maar zijn standaarduitrusting is ook vollediger, met onder meer het MMI Navigation Plus-infotainmentsysteem met Audi Connect. De futuristische virtuele spiegels zijn niet standaard: ze kosten € 1.839,20. Fiscaal gezien is de e-tron het interessantst: zakelijke rijders kunnen hem voor 120 procent inbrengen (vanaf volgend jaar 100 procent), tegenover 60 procent voor de Q8 50 TDI Quattro. Ook de taksen zijn lager: geen BIV en verkeersbelasting in Vlaanderen, tegenover (bij benadering) € 1.000 en € 1.700 voor de Q8. In Wallonië en Brussel betalen e-tron-eigenaars (bij benadering) € 60 en € 80, tegenover € 5.000 en € 800 voor de Q8.

Ook de gebruikskosten van de e-tron zijn interessanter, door de goedkopere prijs voor elektriciteit dan voor diesel. Reken grosso modo op € 10/100 km voor de e-tron (minder als je binnenkort via een Ionity-lader kunt opladen) en € 15/100 km voor de Q8 50 TDI.

%%dpox_11%%

Besluit: winst voor e-tron

Als we de punten optellen is de eindstand duidelijk: de e-tron haalt het van zijn Q8-broer door zijn interessantere gebruikskosten en kwaliteit van zijn elektromotoren. Maar de Q8 blijft wel de meest veelzijdige van de twee. Hij is ruimer en makkelijker in gebruik met zijn ruim comfortabelere rijbereik. Het rijbereik van de e-tron kan af en toe problematisch zijn, tenminste zolang het snellaadnetwerk waar de e-tron tot 150 kW aan kan laden niet verder wordt uitgebreid.

20190517101117audie-tronvsq813.jpg