Audi, en algemeen gesproken de volledige Volkswagen-groep, heeft af te rekenen met moeilijkheden om zijn gamma van elektrische wagens verkocht te krijgen. Een zorgwekkende situatie, geeft ook de baas van het merk met de vier ringen, Gernot Döllner, toe aan onze collega’s van Bloomberg.
Op dit moment telt het elektrische gamma van Audi amper drie modellen: de e-tron GT, de Q8 e-tron (die in de Belgische fabriek in Vorst gebouwd wordt) en de Q4 e-tron. Dat aanbod zal de komende maanden natuurlijk nog uitbreiden, onder andere met de komst van de A6 Avant e-tron. Maar de autobouwer ziet zich verplicht om de ontwikkeling van nieuwe elektrische modellen uit te stellen, met een gamma dat in eerste instantie maar vier modellen zal tellen.
PPC als redmiddel
In afwachting dat de markt en ook de voorkeuren van klanten evolueren, moet Audi blijven steunen op zijn gamma met verbrandingsmotoren om het verkoopvolume op peil te houden. Het merk kan gelukkig rekenen op het nieuwe PPC-platform dat in ontwikkeling is en speciaal gemaakt is voor auto’s met… verbrandingsmotoren. Dat doet vermoeden dat het tijdperk van Audi’s met verbrandingsmotoren nog lang niet op zijn laatste benen loopt. De autobouwer ziet de transitie naar 100% elektrisch gebeuren tegen het einde van het decennium.