Audi heeft zijn nieuwe elektrische gezins-SUV deze zomer gelanceerd in België. Met zijn lengte van 4,77 meter valt de Q6 e-tron qua formaat tussen de Q4 e-tron (4,58 m) en de grote Q8 e-tron (4,90 m). Hij is sinds kort ook verkrijgbaar als Sportback met een meer coupé-achtige achterkant. Onderhuids valt de Q6 e-tron op door zijn elektrische architectuur op 800 V, waarmee hij sneller kan opladen via gelijkstroom (DC) in vergelijking met de gebruikelijke 400 V-architectuur.

Advertentie
Advertentie

De theoretische cijfers van de constructeur

Voor de lancering is de Audi beschikbaar in vier versies: 45 e-tron met achterwielaandrijving en een “kleine” batterij (252 pk, 83 kWh bruto, vanaf 64.500 euro); 50 e-tron Performance (306 pk, 100 kWh bruto, vanaf 69.300 euro); 55 e-tron quattro (388 pk, 100 kWh, vanaf 75.900 euro); en de SQ6 (490 pk, 100 kWh, vanaf 96.150 euro).

Voor de 45 e-tron met ‘kleine’ batterij geeft de constructeur een gemiddeld verbruik op van 16,1 kWh/100 km en een actieradius van 529 kilometer. De 50 e-tron Performance heeft de hoogste theoretische autonomie (637 kilometer en officieel verbruik van 16,6 kWh/100 km). De SQ6 is de krachtigste en verbruikt daardoor ook het meest (17,6 kWh/100 km) met een geclaimde actieradius van 595 kilometer. Onze testversie, de 55 quattro, zou gemiddeld 17,1 kWh verbruiken en een actieradius van 621 kilometer halen. Laten we dit in de praktijk testen…

Advertentie
Advertentie

Wat zijn de werkelijke verbruikscijfers en actieradius?

Onze test met de Q6 55 quattro vond plaats midden in de zomer, bij een temperatuur van 25°C. Ideale omstandigheden voor een elektrische wagen! We hebben de airco echter wel continu aangehouden.

We begonnen met een traject in en rond de stad, waarbij we rustig reden zonder overdreven op het verbruik te letten. Het verbruik kwam uit op ongeveer 15,5 kWh, wat een realistische actieradius van 612 kilometer oplevert, mits je de batterij volledig leeg rijdt. Zelfs met een beetje reserve is dit een indrukwekkend bereik!

Maar wanneer we stevig gas gaven en de twee motoren flink belastten, verdubbelde het verbruik tot rond de 30 kWh/100 km, wat de actieradius terugbracht tot ongeveer 315 kilometer. Nog steeds een redelijke afstand…

Op de snelweg bij 120 km/u verbruikte de Q6 ongeveer 23,5 kWh/100 km, wat neerkomt op een actieradius van 400 kilometer. Voldoende voor lange ritten zonder stress.

Aan het einde van onze test, met gemengd rijden, kwam het gemiddelde verbruik uit op 21,5 kWh/100 km, wat neerkomt op een realistische actieradius van 440 kilometer. Een stuk minder dan de beloofde 621 kilometer, maar nog steeds respectabel.

Pas op met grote velgen

Dat verbruik had echter nog een stuk lager kunnen zijn, en daarmee ook een grotere autonomie, met de standaard meegeleverde velgen. Onze testwagen was namelijk uitgerust met optionele 21-inch velgen met brede banden, wat het verbruik verhoogt (+2 kWh/100 km op papier) en de actieradius met 60 kilometer verlaagt in vergelijking met de standaard 18-inch velgen!

Advertentie
Advertentie

Hoe lang duurt het opladen?

De Q6 heeft twee oplaadpoorten: linksachter (AC + DC) en rechtsachter (alleen AC). Beide klepjes openen elektrisch en sluiten automatisch zodra de kabel is verwijderd.

Via een gewoon stopcontact duurt het opladen van de grote batterij (100 kWh bruto / 95 kWh netto) maar liefst 50 uur. Een wallbox of laadpaal is dus een must. Met de standaard 11 kW AC-lader duurt het 9 uur om thuis of op het werk volledig op te laden. Audi kondigt binnenkort een optionele 22 kW-lader aan, die de laadtijd aan AC-palen halveert.

Advertentie
Advertentie

Het sterke punt van deze Audi is echter de laadsnelheid bij DC-snelladers. Dankzij de 800V-architectuur kan de batterij tot 270 kW laadvermogen aan. Theoretisch duurt het daarmee slechts 21 minuten om van 10% naar 80% te laden. In de praktijk hebben wij vooral tussen de 30% en 60% opgeladen, wat slechts 10 minuten in beslag nam en ongeveer 130 kilometer aan werkelijke actieradius opleverde.

De warmtepomp is standaard, net als de GPS, die nauwkeurig het batterijpercentage bij aankomst aangeeft en gedetailleerde informatie biedt over laadstations, zoals het aantal beschikbare laadpunten, het laadvermogen en de betaalmethode. De navigatie biedt ook een efficiënte routeplanner. Kortom, deze Q6 e-tron is goed uitgerust voor lange ritten.