De auto-industrie staat momenteel voor een opmerkelijke paradox: terwijl veel generalistische autoconstructeurs moeite hebben om hun modellen te verkopen, beleven de luxemerken, waarvan sommige modellen zoveel kosten als een huis, hun beste tijd op de Belgische markt.

PUBLICITÉ
PUBLICITÉ

Ultra-luxe scoort

2024 belooft een uitstekend jaar te worden voor veel luxemerken. Neem nu het Britse Lotus, waarvan de verkoop met maar liefst 263% is gestegen! Sinds het begin van het jaar hebben 217 Eletre’s een koper gevonden, terwijl ook de verkoop van de Emeya en de Emira is gestegen. Al liggen de doelstellingen voor het merk nog veel hoger. Ook Ferrari noteert een groei van 21% in ons land met niet minder dan 126 inschrijvingen op de Belgische markt. En met een prijs per model van ruim boven de 250.000 euro, is dit een indrukwekkende prestatie.

Ook Aston Martin kan tevreden zijn met een groei van 62,79%. De DB12, met een prijs van 232.000 euro per stuk, vond sinds het begin van het jaar al 40 kopers. Ook McLaren doet het goed met 15 verkochte exemplaren tegenover slechts 10 in 2023. Met 83 ingeschreven wagens noteert Lamborghini een groei van 53%: 34 Huracans en 36 Urussen rijden sinds kort rond op de Belgische wegen. Rolls-Royce heeft zijn verkoop zelfs meer dan verdubbeld, van 9 inschrijvingen in 2023 naar al 20 dit jaar, waarvan 6 Cullinans en 8 Spectres.

Porsche noteert tenslotte een stijging van 8% met in totaal 3.315 inschrijvingen in de eerste negen maanden van het jaar.

Merken die achteruitgaan

PUBLICITÉ
PUBLICITÉ

Maar niet alle constructeurs delen in deze rijkdom. Maserati (deel van de Stellantis-groep) ziet zijn verkoop met 13% dalen, terwijl Bentley een terugval van 40% kent! En ‘erger’ nog: sinds het begin van 2024 is er geen enkele Bugatti ingeschreven in België (er werd er nog eentje op Belgische platen gezet in 2023). Maar laten we niet vergeten dat we hier praten over modellen waarvan de prijs in de miljoenen loopt… en dat de eerste leveringen van de nieuwe Tourbillon pas voor 2026 gepland staan!