Oudere auto’s worden vaak als kwetsbaar beschouwd, waardoor ze soms een publiek van onervaren liefhebbers schrik kunnen aanjagen. Mensen die zich wel willen laten verleiden door de charme en geschiedenis van deze modellen, maar bang zijn voor de “onvermijdelijke pech”. Is dat een fabeltje? Natuurlijk kan er altijd iets misgaan, maar betekent dit automatisch een dure rekening? We vroegen het aan een specialist.
Net als bij alles, is preventie essentieel. Bij een wagen van meer dan 30 of zelfs 50 jaar oud, is regelmatig onderhoud volgens de voorgeschreven regels van groot belang, en dat best met onderdelen van een goede kwaliteit. Daarnaast moet je ook slim met je auto omgaan en een soort van “mechanische sympathie” tonen om kosten te voorkomen.
Koop je voor het eerst een oldtimer? Het beste advies is om bij de aankoop een expert mee te nemen. Zo krijg je direct een goed beeld van de kosten die nodig zijn om een zekere betrouwbaarheid te garanderen.
Ernstige problemen?
“In 80% van de gevallen kan ik telefonisch helpen,” zegt Maxime Slegers van garage SLG Classic Cars. “Het zijn vaak kleine dingen die zelfs een beginner kan oplossen met wat advies aan de telefoon.” Een geruststelling voor onervaren eigenaars die vrezen dat hun motor om de haverklap stuk zal gaan.
En specifieker?
“We zien vaak problemen met de ontsteking, zoals versleten contactpunten of een verkeerde afstelling. Dit benadrukt nogmaals het belang van jaarlijks onderhoud: het onderhouden van een auto is meer dan alleen olie verversen en een paar filters vervangen. Het is ook een de gelegenheid om alle belangrijke onderdelen, zoals de ontsteking, te controleren en de nodige aanpassingen of reparaties te doen, zodat dit soort problemen niet optreden.”
Overschakelen naar elektronische ontsteking, de ultieme oplossing voor betrouwbaarheid?
“Nee, niet per se, want dat lost niet alle problemen op,” vertelt Maxime. “Als de elektronica het begeeft, staat de auto volledig stil! Met klassieke contactpunten kun je je nog redden en naar huis rijden. Bovendien is de kwaliteit van elektronische ontstekingen niet altijd gelijkwaardig. Toch moeten we de voordelen niet te veel bekritiseren, want in veel gevallen biedt het inderdaad meer gebruiksgemak.”
Pas op bij het opnieuw opstarten in de lente!
“Het meest voorkomende probleem bij het herstarten na de winter is hydraulica, die van de remmen en de koppeling. Daarom raden we aan om de rem- en koppelingspedalen regelmatig in te drukken als de auto lang stil staat. Een andere optie is het gebruik van silicone remvloeistof, omdat dit het vochtprobleem oplost dat normale remvloeistof aantast en mechanische onderdelen laat corroderen.” Maxime legt ook uit dat voertuigen die lang stilstaan, problemen met de brandstoftoevoer kunnen hebben, zoals vastzittende naalden van carburateurs of injectoren. “De ethanol in de huidige benzine is behoorlijk corrosief, dus het kan nuttig zijn om een stabilisator toe te voegen bij langdurige stilstand.”
Conclusie
We kunnen dus concluderen dat de meeste problemen bij oudere auto’s voorkomen kunnen worden met regelmatig onderhoud en enkele tips om de auto goed te beschermen tijdens langdurige stilstand. “Voorkomen is beter dan genezen,” zoals het oude gezegde luidt.