Na een eerste test van de nieuwe Audi Q6 e-tron quattro in de zomer onder ideale omstandigheden bij 25 graden, namen we opnieuw plaats achter het stuur van hetzelfde model, dit keer midden in de winter, onder uitdagende weersomstandigheden voor elektrische voertuigen. Niet verrassend was het verbruik minder gunstig, maar de Q6 blijft wel uitblinken met zijn uitstekende laadsnelheden, wat de oplaadstops aanzienlijk beperkt.
Vier versies
De nieuwe Audi Q6 e-tron positioneert zich tussen de Q4 e-tron en Q8 e-tron en maakt gebruik van een nieuw platform met een 800 volt-architectuur dat gedeeld wordt met Porsche. Hierdoor kan hij razendsnel opladen bij snellaadstations. Deze grote volledig elektrische SUV werd aanvankelijk aangeboden in twee varianten: de quattro-versie met 387 pk, met een actieradius tot 625 km dankzij een lithium-ionbatterij met een bruto capaciteit van 100 kWh, en de krachtigere SQ6 (517 pk) met een iets kleinere actieradius van 598 km. Sinds de lancering is er een derde variant toegevoegd, een achterwielaangedreven versie met minder vermogen (326 pk) maar een grotere actieradius van 637 km. Ook is er een instapmodel beschikbaar met een kleinere batterij van 83 kWh bruto, goed voor 252 pk en een actieradius van 529 km.
Ideale omstandigheden…
Voor deze test hadden we de beschikking over een Audi Q6 e-tron quattro, uitgerust met optionele 21-inch velgen en andere comfortvoorzieningen, goed voor een WLTP-actieradius van 563 km en een gemiddeld verbruik van 18,9 kWh/100 km. Deze configuratie was identiek aan die van onze eerste zomertest. Onder ideale omstandigheden in de zomer noteerden we toen een gemiddeld verbruik van slechts 15,5 kWh/100 km tijdens een stads-/randstedelijke route bij rustig rijden, wat resulteerde in een werkelijke actieradius van meer dan 600 km. Dit biedt de Q6 quattro een indrukwekkend bereik. Alleen bij stevig accelereren om het vermogen te benutten, steeg het verbruik naar ongeveer 30 kWh/100 km. Aan het einde van deze zomertest bedroeg het gemiddelde verbruik over alle trajecten 21,5 kWh/100 km, goed voor een werkelijke actieradius van 440 km.
… tegenover de zwaarste omstandigheden
Bij deze nieuwe test lagen de temperaturen tussen 0 en 5 graden. Dit is niet ideaal voor de batterij en ook niet voor het energieverbruik om het interieur op te warmen. Het gevolg? De boordcomputer gaf bij vertrek een actieradius van slechts 400 km aan (of 470 km als de verwarming werd uitgeschakeld). Een eerste rit op een gunstige route resulteerde al in een gemiddeld verbruik van 25 kWh/100 km, terwijl koude starts het verbruik deden oplopen tot meer dan 30 kWh/100 km. Ter verdediging van de Q6 e-tron: de auto was beladen met vijf inzittenden die volop gebruikmaakten van verbruikers zoals de verwarming en stoelverwarming. Aan het einde van deze wintertest bedroeg het gemiddelde verbruik over alle trajecten 28 kWh/100 km, wat neerkomt op een werkelijke actieradius van ongeveer 340 km.
Comfortabel op de snelweg
Op de snelweg bij 120 km/u noteerden we tijdens onze zomertest een verbruik van ongeveer 23,5 kWh/100 km. Dit maakte het mogelijk om een actieradius van 400 km op één laadbeurt te halen, waardoor lange ritten zonder stress mogelijk waren. In de winter waren de resultaten minder gunstig. Tijdens deze nieuwe test registreerden we een gemiddeld verbruik van ongeveer 29 kWh/100 km op verschillende snelwegtrajecten. Dankzij de grote batterij blijft de actieradius echter comfortabel: ongeveer 320 km.
Echt snelle laadsessies
In alle gevallen maakt de Audi Q6 e-tron veel goed met zijn indrukwekkende laadsnelheid, die in theorie 270 kW bereikt dankzij zijn 800-volt architectuur. Dit is een van de hoogste waarden op de markt en een waarde die we tijdens deze wintertest bijna konden benaderen. Door een laadstation via het ingebouwde GPS-systeem te selecteren, werd de batterij voorverwarmd en bereikte de laadsnelheid 205 kW, waarna deze geleidelijk afnam tot 120 kW. Het duurde slechts 16 minuten om de batterij van 25% naar 71% te laden. Deze resultaten liggen dicht bij de zomertest (10 minuten van 30% naar 60%). Kortom, in de winter zal je vaker moeten stoppen tijdens lange ritten, maar deze stops zijn in de zomer minder frequent. In beide gevallen hoef je echter niet lang te wachten.