Ter gelegenheid van het begin van de Dakar-rally van 2024 heeft Audi een speciale reeks van zijn grootste elektrische SUV onthuld. Die geniet onder meer van een 67 mm verhoogd koetswerk, een verstevigde ophanging, een dakrek met een draagvermogen van 40 kilo, een op maat gemaakte tas en spanriemen om er je spullen op vast te maken, een optionele wrap geïnspireerd op de RS Q e-tron waarmee het merk deelneemt aan de rally, maar vooral twee velgensets: een setje terreinrubber en een zomerset op gewone 20-inch velgen.

Meer terreincapaciteiten, minder autonomie

Deze edition Dakar is gebaseerd op de Audi Q8 55 e-tron. Dat betekent dat hij twee elektromotoren heeft met een gecombineerd piekvermogen van 300 kW (408 pk) en 664 Nm. Daarmee bereikt het model in 5,9 seconden de 100 km/u op zowat elk soort ondergrond dankzij zijn dikke terreinbanden. Qua energieopslag biedt de batterij van 114 kWh (waarvan 106 kWh nuttig bruikbaar) een autonomie tot... 487 km. Dat is 95 km minder dan standaard, de schuld van die terreinbanden, het dakrek en de hogere bodemvrijheid, die allemaal hun impact hebben op de efficiëntie.

Vanaf zo'n 120.000 euro en een beperkte reeks van 99 exemplaren

Deze speciale reeks van de Duitse elektrische SUV, die trouwens wordt geproduceerd in België, is vanaf het begin van 2024 te bestellen. Hij krijgt een basisprijs van zo'n 120.000 euro, wat 20.000 euro meer is dan de krachtigere en sportievere, maar ongetwijfeld minder leuke SQ8 e-tron. Merk op dat slechts 99 exemplaren kunnen genieten van de speciale Dakar-stickers, voor een meerprijs van 10.000 euro.