Het lag een beetje in de lijn der verwachtingen: de Audi Q8 krijgt een plug-inhybride versie. Hij is technisch nauwverwant met de Bentley Bentayga, Porsche Cayenne, de Volkswagen Touareg en de Audi Q7, die allemaal al zo’n deels elektrische versie kennen. En net zoals de hybride Q7 is ook de Q8 TFSI e quattro verkrijgbaar in twee vermogensversies: de Q8 55 TFSI e quattro heeft een systeemvermogen van 381 pk en 600 Nm aan koppel, de Q8 60 TFSI e quattro schopt het tot 462 pk en 700 Nm.
De eerste doet 5,8 seconden over de standaardsprint naar 100 km/u, de tweede is 0,4 tellen vlotter (5,4 seconden). Ze zijn allebei begrensd op 240 km/u. Onafhankelijk van de vermogensversie is de verbrandingsmotor steeds een 3.0 TFSI V6 op benzine die 340 pk en 450 Nm aan koppel ontwikkelt. Het verschil in prestaties zit hem dus in de tuning van de elektromotor met een maximumvermogen van 100 kW (136 pk).
Anders dan Q7
Die laatste kan de Q8 tot 59 kilometer lang puur elektrisch aandrijven volgens de NEDC-cyclus of 49 kilometer volgens de meer realistische WLTP-norm dankzij een batterij van 17,8 kWh. Die batterij is 0,5 kWh groter dan die in de Q7 TFSI e quattro, die voor de rest nochtans technisch identiek is. De vernieuwde batterij van de Q8 is bovendien ook nog eens 40 kilo lichter. Audi laat weten dat ze daarom heel binnenkort ook in de plug-inhybride versies van de Q7 zal worden gebruikt. Dankzij een interne lader van 7,4 kW kan de accu op 2,5 uur worden opgeladen.
De Q8 55 TFSI e quattro kost in België minstens 75.351,26 euro, de 60 TFSI e quattro is met zijn 92.800 euro bijna 17.500 euro duurder, maar krijgt naast zijn hogere vermogen ook nog eens een sportiever S-Line-koetswerpack en -interieur om zijn grotere prestatiepotentieel te benadrukken. Daarmee is de 55 TFSI e een kleine 1.500 euro duurder dan de gelijkaardig gemotoriseerde Q7 (74.060 euro) terwijl het prijsverschil als 60 TFSI e vreemd genoeg meer dan 10.000 euro bedraagt (82.160 euro voor de Q7).