20201014090926por-copyright-gooding-and-co.jpg

In 1965 was het twee jaar geleden dat Porsche de 911 op de markt bracht. Dat was een premiumproduct, dat veel verfijnder (en duurder) was dan de 356. Die laatste was trouwens net uit productie gegaan. Met het heengaan van de 356 had het Porsche-gamma dus geen cabrio meer, wat in de Californische markt echt een probleem was.

John von Neumann, de invoerder van het merk in Californië, besliste daarom de koe bij de horens te vatten en bestelde bij Bertone een cabriolet op basis van de 911. De fabriek gaf haar akkoord, maar von Neumann was de man die facturen tekende. Hij eiste een product van topkwaliteit dat tot in de details moest kloppen.

20201014090927por4-copyright-gooind-and-co.jpg

De Italiaanse koetswerkbouwer stelde geenszins teleur, met een prefect eigentijdse lijn waarbij de kap werd geïntegreerd in een specifiek bergvak achter het interieur. Zelfs het dashboard werd volledig hertekend, met een verticaal opgesteld instrumentenbord in de middenconsole.

20201014090928por2-copyright-gooind-and-co.jpg

Toen de 911 Spyder klaar was, werd hij voorgesteld op het salon van Genève van 1966. Er was veel interesse maar… niemand tekende een bestelbon. John von Neumann gaf het project daarom op, zeker omdat Porsche bijna op hetzelfde moment een Targaversie voorstelde van zijn 911, die oneindig veel goedkoper was om te maken. Het prototype bestaat vandaag nog steeds: in 2018 werd het voor meer dan 1,4 miljoen euro verkocht in de Verenigde Staten door Gooding & Co.