20201014083204vwgolfgticlubsport(1).jpg

Een paar dagen geleden trok BMW het doek van de 128ti, een kleine sportieveling die wordt voorgesteld als een rechtstreekse rivaal voor de VW Golf GTI. Met zijn 265 pk steekt de kleine BMW de nieuwe Golf GTI de loef af, die het met ‘slechts’ 245 pk moet doen. Volkswagen heeft echter een gepast antwoord klaar: de GTI Clubsport.

20201014083203vwgolfgticlubsport(2).jpg

Onder de motorkap van de nieuwe Clubsport ligt dezelfde 2.0 TSI als in de GTI, maar dan wel opgevoerd tot 300 pk en 400 Nm (+30 Nm). Daarmee kan hij de vergelijking aan met de sportieve BMW, maar ook met de jongste Ford Focus ST (280 pk) en Renault Mégane R.S. (280 pk of zelfs 300 pk als Trophy).

20201014083204vwgolfgticlubsport(5).jpg

Dat vermogen gaat nog steeds puur naar de voorwielen, en dat verplicht via een gerobotiseerde 7-versnellingsbak met dubbele koppeling. De Clubsport krijgt bovendien een extra rijmodus, Special, die speciaal is afgestemd op de Nordschleife van de Nürburgring. Die kent onder meer een soepeler afstelling voor de schokdempers dan de stand Sport om beter overweg te kunnen met het hobbelige wegdek van het beroemde Duitse circuit. Perfect voor onze Belgische wegen…

20201014083203vwgolfgticlubsport(4).jpg

De Clubsport krijgt verder een specifieke look en sterkere remmen. Hij sprint naar 100 km/u in “minder dan 6 seconden” en haalt een topsnelheid van 250 km/u.

20201014083202golfgticlubsport.jpg