Het merk met de vier ringen slijpt zijn R8 steeds fijner en durft nu zelfs de strijd aan te gaan met de sportiefste uit de familie: Lamborghini. Deze speciale serie GT werd op een streng dieet gezet, terwijl zijn V10 een pepkuur kreeg.

100 kg minder

Dankzij zijn aluminium structuur is zelfs de basis-R8 al erg licht. Dat maakte het niet gemakkelijker voor de ingenieurs, want er moest minstens vijftig kilo bespaard worden. De ingrepen gaan dan ook diep. Zo werden de ruiten minder dik en zijn de achterklep en de bumpers uit koolstofvezel vervaardigd, terwijl ook de batterij, de zetels, de remmen en het inlaatsysteem hun duit in het zakje doen. Uiteindelijk zet de R8 GT maar 1.525 kg op de weegschaal. Tussendoor werden de looks aangescherpt: een grote, vaste vleugel achteraan belooft alleszins veel goeds.

Topfitte V10

De 5,2 liter V10 kreeg een specifieke cartografie en een muzikale uitlaat met kleppen voor een betere klank. Dat levert 40 pk extra of in totaal 560 pk op. Net zoveel als de Lamborghini Gallardo LP560/4! Blijkbaar geeft men elkaar geen cadeautjes in de Volkswagen-groep. De versnellingsbak is de sequentiële R-Tronic, maar met nieuwe instellingen. Het onderstel werd aangepast aan de prestaties van de motor en reageert levendiger en sportiever.

Beperkte serie

Met een prijs van bijna 200.000 euro laat de R8 GT zijn exclusiviteit duur betalen. En exclusief is de GT zeker: de productie blijft beperkt tot 333 genummerde exemplaren.