De achterwielaangedreven variant van de Duitse supercar wordt nu de R8 V10 performance RWD. Achter de twee passagiers ligt centraal achterin de fabelachtige atmosferische V10 van 5,2 liter, gekoppeld aan de S Tronic met 7 verhoudingen. Zijn kleine naamsverandering komt met 30 pk en 10 Nm aan koppel extra. Hij ontwikkelt voortaan 570 pk en 550 Nm, een kracht die nog steeds puur naar de achterwielen gaat.

Nog sneller

Die vermogenswinst maakt hem ook vlotter. De coupé heeft 3,7 seconden nodig om van 0 naar 100 km/u op te trekken, de cabrio doet er een tiende langer over. De variant met vast dak haalt een topsnelheid van 329 km/u terwijl de open versie 327 km/u haalt. De coupé weegt voortaan 1.590 kilo, de stoffen kap voegt 105 kilo toe aan het geheel.

Driftige Audi

De RWD is nog steeds minder krachtig dan de vierwielaangedreven variant met zijn 620 pk, maar hij is meer gericht op rijplezier. Audi belooft dankzij de aangepaste afstemming van het onderstel en het mechanische sperdifferentieel in Sport-modus zelfs gecontroleerde drifts. We hebben niet de gewoonte om een product uit Ingolstadt dwars door de bocht te zien gaan. De performance RWD is met andere woorden de plezierigste van alle R8 V10-versies.

?