In 2010 bracht Audi zijn eerste generatie R8 uit in een gelimiteerde editie met de naam 'GT'. Twaalf jaar later krijgt zijn opvolger dezelfde behandeling. Deze beperkte reeks neemt de 620 pk sterke atmosferische V10 van de R8 Performance en koppelt die aan tweewielaandrijving. Een aandrijfconcept dat voor het eerst te zien was in de exclusieve R8 RWS uit 2018 en vervolgens op de R8 performance RWD. Maar met enkel achterwielaandrijving moest die versie het stellen met ‘slechts’ 570 pk....
(Beperkte) afslankkuur
In de nieuwe uitvoering wordt een vermogen van 620 pk en een koppel van 565 Nm naar de achterwielen gestuurd. Bovendien is de GT afgeslankt ten opzichte van de R8 V10 RWD. Hij weegt 20 kg minder en heeft een leeggewicht van 1.570 kg.
En om deze GT-versie nog straffere prestaties te bezorgen, krijgt de R8 voor de gelegenheid een geoptimaliseerde 7-traps versnellingsbak met dubbele koppeling (snellere sturing en herwerkte overbrengingsverhouding). Audi claimt een 0 naar 100-tijd van 3,4 seconden, een 0 naar 200-tijd van 10,1 seconden en een top van 320 km/u voor deze R8 GT 2022.
Beheerst uitbreken
Voor deze R8 GT heeft Audi Sport GmbH ook een nieuw systeem ontwikkeld met de naam ‘Torque Rear Driving Mode’, een functie om de bolide gecontroleerd te doen uitbreken via de ASR elektronische tractiecontrole. Een knop op het stuur maakt een instelling mogelijk van 1 tot 7, wat overeenkomt met een beperkte drifthoek (1) of net stevige 'drifts' (7). Na de Torque Splitter van de RS 3 en zijn 'drift'-modus lijkt het erop dat de sportafdeling van Audi zich daar nu nog vaker op toelegt...
Genummerd
Natuurlijk heeft deze beperkte reeks ook zijn eigen kleine cosmetische details, zoals een specifiek interieur (met rode gordels die doen denken aan de eerste R8 GT) en een nummer dat in de middenconsole is gegraveerd.
Voor de liefhebbers: Audi brengt deze beperkte reeks op de markt voor een prijs van 225.000 euro.