Yeelen Möller

6 FÉV 2024

Audi RS 6 Avant GT: de ultieme RS 6

Audi zwaait de huidige generatie RS 6 Avant uit met een ultieme versie, die als GT door het leven gaat. En hij steekt zijn invloeden van de Audi 90 IMSA GTO niet weg!

Ken je de Audi 90 IMSA GTO nog? Het is misschien wel een van de meest iconische racewagens die Audi ooit heeft gebouwd. Een vierwielaangedreven monster dat wel een beetje op de brave Audi 90 leek, maar onderhuids een op maat gemaakte raceauto is met een 2,2 liter-vijfcilinder en een joekel van een turbo, voor een totaal van 720 pk op een wagengewicht van 1.200 kilo! Niet moeilijk dat Audi graag wil terugblikken naar deze succesvolle bolide, eerst met de RS 6 GTO-conceptcar uit 2020, en nu met dit gelimiteerd productiemodel: de Audi RS 6 Avant GT.

Manueel instelbare ophanging

De GT is waarschijnlijk de ultieme editie van deze generatie Audi RS 6 Avant – toch als je de creaties van ABT buiten beschouwing laat. Hij neemt de 4 liter-V8 met twee turbo’s van de RS 6 Performance over, die met zijn 463 kW (630 pk) en 850 Nm al sterk genoeg bevonden wordt. Maar de ophanging is volledig nieuw, met een manueel instelbare schroefset en een aangepast differentieel om nog strakker door de bocht te kunnen gaan. Keramische remmen zijn standaard en zorgen ervoor dat je weilig weer tot stilstand komt van de topsnelheid van 305 km/u.

Extra dik uiterlijk

Maar het is vooral zijn uiterlijk waarmee de Audi RS 6 GT indruk maakt. De voorbumper is volledig nieuw en is duidelijk geïnspireerd op de RS 6 GTO-conceptcar. Nog grotere luchthappers en een voorsplitter doen de RS 6 GT ogen alsof hij tegen de grond zit geplakt. Ook de motorkap is nieuw en is bovendien uit koolstofvezel opgestrokken. De 22-inch velgen tellen zes spaken en zijn gebaseerd op de klassieke Avus-velgen van het merk. De voorschermen (eveneens van carbon) kregen koelsleuven voor de remmen, en er zijn ook nieuwe zijschorten en zelfs een echte diffusor achteraan. Als kers op de taart is er nog een gigantische dakspoiler, die opnieuw rechtstreeks van de RS 6 GTO komt.

Hij moet niet wit zijn

Aan boord is er minder veranderd, met vooral rode en koperkleurige accenten, RS 6 GT-badges, een honingraatmotief voor de kuipzetels en veel microvezel en carbon. Klanten die het liever subtiel houden, moeten trouwens niet vrezen: je bent niet verplicht om voor de wit-rood-zwarte kleurstelling te kiezen. Er zijn verschillende andere kleuren verkrijgbaar, en ook een donkere versie van de stickerset. 

660 exemplaren

Maar nu komt het slechte nieuws: er worden slechts 660 exemplaren (deels met de hand) gebouwd, voor een Belgische vanafprijs van 232.925 euro incl. btw. Een meerprijs van maar liefst 87.825 euro ten opzichte van de RS 6 Avant Performance (vanaf 145.100 euro)! Maar dan heb je wel de ultieme ‘puristische’ RS 6, want de volgende generatie (die als RS 7 door het leven zal gaan) wordt waarschijnlijk een hybride...

PUBLICITÉ
PUBLICITÉ
PUBLICITÉ