Net als zijn technische neef, de Hyundai i30, is de Kia Ceed Europees van inborst. Hij is zelfs speciaal ontworpen voor ons continent: het model werd ontwikkeld in het Duitse ontwikkelingscentrum van de Hyundai-Kia-groep en wordt geproduceerd in de fabriek van Zilina, in Slowakije.



Deze derde generatie Ceed werd gelanceerd in 2018 en gefacelift eind 2021. Op de markt van de populaire compacte middenklassers ondervindt hij stevige concurrentie van onder meer de Citroën C4, Ford Focus, Hyundai i30, Mazda 3, Opel Astra, Peugeot 308, Renault Mégane, Seat León, Skoda Scala, Toyota Corolla en de Volkswagen Golf.

De meest klassieke van de familie

Het Ceed-gamma is een echte familie: er is deze vijfdeurs, maar ook een klassieke break (Ceed SW) of zelfs een shooting brake (ProCeed), net als een crossover met SUV-allures (XCeed). Zoals de andere modellen, is de vijfdeurs die we hier bespreken getekend onder leiding van de Duitser Peter Schreyer (ex-Audi), designdirecteur bij Kia. De look van de Ceed 5-deurs moet de Europese koper aanspreken, met scherpe lijnen in plaats van de te uitbundige creaties die je soms ziet bij de Aziatische merken. Hier blijft de look duidelijk klassiek.

Niet erg vrolijk, wel robuust

Het interieur is echter niet erg origineel getekend, met een somber en strak meubilair en een groot aantal wijdverspreide knoppen. De afwerking is wel verzorgd, met goed gemonteerde en kwaliteitsvolle materialen, al zijn er nog enkele harde plastics te vinden in de minder zichtbare delen van het interieur.

Qua multimedia is er een digitaal instrumentenpaneel van 12,3 inch aanwezig, net als de onmisbare Bluetooth- en Android Auto/Apple CarPlay-connectiviteitsfuncties. Het centrale scherm van 10,25 inch ‘zweeft’ boven het dashboard en is horizontaal gepositioneerd. Het duurt ook even voor je gewend bent aan de menu’s van het infotainmentsysteem, maar uiteindelijk zit het wel in de vingers. Een inductielader voor smartphones wordt ook aangeboden. En we zijn blij dat je nog steeds de klimaatcontrole bedient met knoppen, wat handiger en dus ook veiliger is dan via de menu’s van het centrale aanraakscherm te moeten gaan.



Correcte binnenruimte, zonder meer

Vooraan hebben beide inzittenden voldoende zitruimte, en de zetels zijn er ook comfortabel. Je zit ook goed op de achterbank, met een correcte binnenruimte, al zal deze Kia geen records breken in deze categorie. En zoals steeds in dit segment, is de middelste zitplaats smaller dan de twee zijdelingse, met ook een hardere rugleuning.

Met een inhoud van 395 liter met de achterbank rechtop, zit de koffer van de Ceed bovenaan het gemiddelde van het segment. Maar let op: met de automaat verliest de 1.0 T-GDi van 100 pk 38 liter aan volume door de grote batterij van zijn mild hybride systeem op 48 V... In alle gevallen klapt de achterbank in twee delen neer (60/40).

Mager aanbod onder de motorkap

Er is geen diesel, (plug-in)hybride of elektrische Ceed hatchback te krijgen: het model is enkel beschikbaar met benzinemotoren. Als instapmotor is er de kleine 1.0 T-GDi-driecilinder van 100 pk (in de Hyundai i30 krijg je 120 pk...) met een manuele zesbak (172 Nm koppel) of een robotbak met 7 versnellingen en een dubbele koppeling (200 Nm). De prestaties zijn matig (0-100 km/u in 13 seconden), maar de motor volstaat bij gewoon gebruik dankzij zijn souplesse. Wil je meer pit, dan is er nog de 1.5 T-GDi-viercilinder van 140 pk, die ook beschikbaar is met een manuele of een gerobotiseerde versnellingsbak. Maar dat is dan ook alles. Er is geen krachtigere topversie, in tegenstelling tot de technisch gelijke Hyundai i30, die in het gewone gamma 160 pk haalt en zelfs nog een 280 pk sterke N-sportversie heeft.



Dynamisch rijgedrag

Kia heeft geprobeerd zijn Ceed een levendig rijgedrag te geven. En het merk is in zijn opzet geslaagd: de compacte middenklasser rijdt dynamisch van bocht tot bocht dankzij een scherp chassis, een directe besturing met veel feedback en een goede beheersing van de koetswerkbewegingen. Dat levert veel rijplezier op. De ophanging is ietwat stijf, maar gelukkig nooit oncomfortabel. Het compromis comfort/wegligging is dus geslaagd.

Prijs Kia Ceed 2024

De Kia Ceed 5-deurs begint in België bij 24.590 euro als 1.0 T-GDi van 100 pk, met een al vrij correcte basisuitrusting (manuele airco, cruise control, GPS, achteruitrijcamera, veel veiligheidssystemen en lichtmetalen velgen). Dat is iets duurder dan de Hyundai i30, die wat minder goed is uitgerust, maar wel meer vermogen krijgt... De Ceed blijft echter goedkoper dan het gros van zijn concurrenten (Ford Focus, Opel Astra, Peugeot 308, VW Golf). De 1.5 T-GDi van 140 pk in de Ceed kost dan weer 30.390 euro, aangezien hij enkel wordt aangeboden als GT Line.



Zoals wel vaker bij de Aziatische constructeurs hangt de uitrusting sterk samen met de uitvoering, met maar weinig opties ‘à la carte’. Maar de verhouding prijs/uitrusting/prestaties blijft steeds zeer correct. En het merk kan ook uitpakken met een sterke betrouwbaarheid (7 jaar/150.000 km garantie, overdraagbaar bij verkoop). De tweedehandsprijzen liggen echter lager dan bij de Europese referenties.

Ons verdict

Kia is in zijn opzet geslaagd: de Ceed kan zonder verpinken de concurrentie aangaan met de Europese benchmarks. Hoewel de huidige generatie niet meer van de jongste is, is het een betrouwbare hatchback die ook zeer goed rijdt. Maar hij mist wat persoonlijkheid en de hightech uitrusting die momenteel erg in zijn bij de populaire Europese modellen. De Ceed moet ook strijden tegen zijn neef van bij Hyundai, de i30, die krachtiger en niet echt duurder is.