Het zakelijk dagblad De Tijd, op basis van informatie die is verspreid door het Duitse magazine Automobilwoche en door nieuwsagentschap Reuters, brengt het nieuws naar buiten dat Audi bezig is met een wereldwijde reorganisatie van zijn productienetwerk. En daar zou de Brusselse fabriek in Vorst het slachtoffer van kunnen worden. De productie van de elektrische SUV Q8 e-tron zou namelijk naar China en Mexico worden verplaatst in 2027, waardoor Audi Brussels geen model meer zou overhebben om te assembleren.

Dit baart de werknemers en vakbonden zorgen. Ronny Liedts, vakbondsafgevaardigde voor ACV-CSC, laat weten dat de productievolumes nu al in een dalende lijn zitten, als gevolg van een dalende verkoop van het model. Bovendien liggen de productielijnen de komende twee weken stil door een "gebrek aan onderdelen".

"We zitten samen met de directie om te zien hoe we de fabriek de komende jaren gaan organiseren. De vraag is wat er zal gebeuren vanaf 2027. Het is duidelijk dat er nu te veel personeel is", aldus Liedts. De afgevaardigde maakt zich vooral zorgen over de ongeveer 500 interimwerknemers van Audi Brussels. In totaal werken er bijna 3.000 mensen in de fabriek, nog zonder de vele onderaannemers meegerekend.

Eind vorig jaar liepen de spanningen al hoog op in Vorst nadat de directie had aangekondigd dat de productie van de Q4 in België dan toch niet doorging. De komst van dit model zou nog jarenlange activiteit mogelijk hebben gemaakt in de fabriek. Maar ook de verkoop van de Q4 stagneert. En omdat de verwachte verkoopvolumes niet worden gehaald, volstaat de Duitse fabriek van Zwickau - die het model reeds produceert - om aan de huidige vraag te voldoen.

?