Audi mag recent dan wel zijn sportieve S6 hebben bekeerd tot een dieselmotor, bij de krachtigere RS blijft alles loodvrij. De nieuwe RS6 Avant krijgt een 4.0 V8 TFSI onder de kap, die voorzien is van een milde hybride aandrijving. De motor produceert 600 pk en 800 Nm.
Het vermogen wordt via een achttrapsautomaat uiteraard naar de vier wielen gestuurd, waardoor deze break in amper 3,6 seconden naar 100 km/u schiet. Vanuit stilstand tikt hij 200 km/u aan in 12 seconden. De topsnelheid is ‘standaard’ beperkt tot 250 km/u, maar met het Dynamic-pakket kan ze worden verhoogd naar 280 km/u, en met het Dynamic Plus-pakket zelfs naar 305 km/u.
Voor de nieuwe generatie van de RS6 Avant koos Audi duidelijk niet meer voor discretie. Een suggestieve koetswerkkit laat weinig tot de verbeelding over, met vooraan onder meer grote driehoekige luchtinlaten en de koplampen van de A7. Achteraan trekt vooral de grote chromen strook de aandacht. Standaard staat de RS6 op 21-duimsvelgen, optioneel zijn er 22-duimsvelgen.
Binnenin zien we RS-sportzetels, een afgeplat stuur met grote aluminium schakelpeddels. Op het stuur zijn er knoppen waarmee je de rijmodi RS1 en RS2 van het Audi Drive Select kunt inschakelen. Twee RS Design-pakketten geven meer kleur aan het interieur, een in rood en een in grijs.
De nieuwe Audi RS6 Avant wordt bij ons in het eerste kwartaal van 2020 gecommercialiseerd.