20210811093631audiskyspereconcept(1).jpg

Voor Audi is de toekomst net als voor alle andere autoconstructeurs elektrisch, maar dat is niet het enige. De immense conceptcar Skysphere kondigt de stijl aan van toekomstige auto’s van het merk, maar hij wil ook een brug slaan tussen autonoom rijden en het plezier van zelf nog het stuur te kunnen nemen. Met deze wagen spreekt de constructeur zelfs meer in het algemeen van een belevenis, die het resultaat is van verrassende technologie.

‘Kleine’ sportwagen of grote GT, zoals je wil

20210811093631audiskyspereconcept(2).jpg

Net zoals de concept Morphoz van Renault kan deze Audi 250 millimeter langer worden, voor een langere wielbasis en meer ruimte in het interieur. In dit geval gaat de achterste helft van de auto naar achteren. In korte stand is de cabriolet 4,94 meter lang en is de bestuurder heer en meester aan boord voor maximale sensaties. Wie zich liever meer ontspant onderweg, kan de auto verlengen tot 5,19 meter. Hij schakelt dan over op de zelfrijdende modus zodat de inzittenden kunnen ontspannen.

Technologie alom

20210811093631audiskyspereconcept(3).jpg

Zoals we al vermeldden kan deze auto zelf rijden. Om meer precies te zijn biedt hij autonoom rijden van niveau 4. Zodra die modus wordt geactiveerd, worden stuur en pedalen nutteloos, dus kunnen ze verdwijnen om meer plaats te bieden aan de bestuurder. Die kijkt dan op een immens scherm dat de hele breedte van de wagen inneemt. Het is 1,4 meter breed en 18 centimeter hoog.

20210811093632audiskyspereconcept(4).jpg

Zodra deze GT-modus is ingeschakeld, kan het scherm zelfs dienen voor filmvoorstellingen. Reizen zullen ongetwijfeld veel korter lijken aan boord van deze Skysphere. De finale toets, en niet van de minste, is dat deze auto zijn eigenaars kan komen oppikken waar ze maar willen en dat hij parkeren en opladen helemaal op zijn eentje regelt.

Krachtig, levendig en wendbaar

20210811093631audiskyspereconcept(5).jpg

Onder de gigantische motorkap liggen de elektronische onderdelen van de Skysphere. De batterij is 80 kWh groot, wat zou moeten volstaan voor een rijbereik van zo’n 500 kilometer. De motor ligt in de achteras en ontwikkelt 632 pk en een koppel van 750 Nm. Dankzij het relatief lage gewicht van 1,8 ton sprint hij daarmee van 0 naar 100 km/u in 4 seconden.

20210811093632audiskyspereconcept(6).jpg

Voor de nodige sportiviteit in de korte rijmodus kunnen de achterwielen in tegenstelde richting draaien om de levendigheid te vergroten. Omgekeerd kunnen ze ook met de voorwielen meedraaien voor meer stabiliteit. De conceptcar is trouwens echt, want hij zal op 13 augustus een korte verschijning maken tijdens de elegantiewedstrijd van Pebble Beach.

?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail: