Net als tijdens de editie van 2023 heeft de redactie van VROOM.be elk hoekje van het Autosalon verkend. Niet alleen om een overzicht te bieden van de aanwezige merken en modellen, maar ook om hun persoonlijke favorieten te delen! Dit is de selectie van Nicolas Joannès.

Advertentie
Advertentie

1. Renault 5

Deze nieuwe R5 heeft alles om te bekoren! Het is dan ook geen verrassing dat hij tijdens deze editie van het Autosalon werd verkozen tot Auto van het Jaar 2025. Deze keuze mag dan niet heel origineel zijn, de R5 heeft me helemaal veroverd, zowel subjectief als objectief. Zijn lijnen, die een eerbetoon zijn aan de Supercinq uit mijn jeugd, zijn bijzonder geslaagd en doorbreken volledig het huidige aanbod in de autowereld. Ook het interieur van deze R5 weet de retro-touch met smaak te combineren, dankzij een uitstekende Google-interface en knipogen naar het verleden, zoals het gewatteerde dak. Met een actieradius van meer dan 400 km biedt deze elektrische auto bovendien voldoende mogelijkheden om de stad moeiteloos aan te kunnen.

Advertentie
Advertentie

2. Alfa Romeo 33 Stradale

Elektrisch rijden is goed, maar als het gaat om echte autobeleving, is het moeilijk om het geluid van een klassieke verbrandingsmotor te evenaren. Niet akkoord? Gelukkig biedt Alfa Romeo keuze tussen een elektrische aandrijflijn van 750 pk of een V6-benzinemotor van 620 pk in zijn 33 Stradale. Voor mij is het zonder twijfel de 3-liter V6-biturbo met zijn betoverende geluid! En wanneer die zich bevindt in een carrosserie zo verbluffend als die van de 33 Stradale, wie kan daar dan aan weerstaan? Geïnspireerd door de Stradale van 1967, door velen beschouwd als een van de mooiste auto’s ooit, heeft deze nieuwe 33 Stradale een adembenemende uitstraling. Deze Italiaanse schoonheid trekt op de 2025-editie van het Autosalon ongetwijfeld veel bekijks in Paleis 5.

3. Dacia Sandrider

Terwijl de Dacia Sandrider de zware parcours van de Dakar-rally in Saoedi-Arabië trotseert, staat een exemplaar van deze extreme buggy tentoongesteld op het Autosalon van Brussel. Na een overwinning in de Rally van Marokko neemt deze Dacia-buggy deel aan de meest mythische rallyraid die er bestaat, bestuurd door prestigieuze piloten zoals Sébastien Loeb (met de Belgische copiloot Fabian Lurquin), Cristina Gutierrez of Nasser Al-Attiyah, die zelfs een etappeoverwinning behaalde. Op de stand van Dacia zal je zijn V6 misschien niet horen brullen, maar je kan wel zijn compacte carrosserie bewonderen, zijn uitgekiende aerodynamica en zijn indrukwekkende aan- en afrijhoeken, die doen dromen van ritten door woestijnen en uitdagende terreinen. Niet slecht als vrijetijdsvoertuig in een droomgarage!

Advertentie
Advertentie

4. Fiat Topolino

Het is een feit: auto's worden steeds duurder. Toch zijn er op het Autosalon enkele modellen te vinden voor minder dan 10.000 euro. Toegegeven, auto's zoals de Citroën Ami en andere modellen in deze prijsklasse zijn eerder elektrische vierwielers dan echte comfortabele auto’s, en hun topsnelheid beperkt ze tot stadsgebruik. Maar juist daardoor zijn ze ideale, leuke speeltjes voor in de stad! Zeker wanneer ze zo’n charmante uitstraling hebben als de Fiat Topolino, een technisch zustermodel van de Citroën Ami, die doet denken aan de productie van het Italiaanse merk in de jaren ’50 en ’60. Met een topsnelheid van 45 km/u is deze Fiat Topolino toegankelijk voor jonge bestuurders vanaf 16 jaar, en door zijn kleine batterij van 5,4 kWh is zijn ecologische voetafdruk minimaal.

Advertentie
Advertentie

5. Volkswagen Multivan 4x4

Als vader van een groot gezin kan mijn droomgarage niet alleen bestaan uit een prachtige sportwagen met twee zitplaatsen of een elektrische stadsauto. En aangezien de monovolumes bijna volledig van de markt verdwenen zijn (al staat er nog steeds een Volkswagen Touran op het Autosalon), en omdat SUV’s, hoe groot ze ook zijn, nooit zo ruim zijn, waarom zou ik mezelf dan geen plezier doen met een Volkswagen Multivan? Wat een genot om het hele gezin en alle bagage mee te nemen zonder compromissen te moeten sluiten! Dankzij de op rails gemonteerde stoelen van de Volkswagen Multivan zijn alle configuraties mogelijk en is de ruimte groot genoeg om ruzies te voorkomen. De bestuurder geniet van een dashboard dat niet moet onderdoen voor dat van een moderne berline of SUV. Onder de motorkap biedt de Multivan opties voor alle smaken: benzine, diesel of een plug-inhybride aandrijving met vierwielaandrijving en een elektrische actieradius die nu bijna 100 km bereikt.