Niet alleen in België, maar over heel Europa is de Dacia Sandero bijzonder populair. Een polyvalente stadswagen met een praktisch interieur, zuinige motoren en vooral een vlijmscherpe vanafprijs zijn dan ook de juiste ingrediënten voor een succesvol recept. De kleine Sandero heeft in 2024 de Tesla Model Y onttroond als bestverkochte auto van Europa, en het is niet het enige model dat Tesla heeft ingehaald afgelopen jaar.

Advertentie
Advertentie

Kopzorgen bij Tesla: het merk heeft niet alleen voor het eerst in 14 jaar geen groei opgetekend jaar om jaar, met iets lagere verkoopcijfers in 2024 ten opzichte van 2023 (1,79 miljoen wagens geleverd in 2024 t.o.v. 1,81 miljoen in 2023), maar het heeft ook niet langer de populairste auto van Europa in handen. Die titel gaat naar de Dacia Sandero, die afgelopen jaren steeds op het podium eindigde, maar nu effectief op de troon mag zitten.

Sandero goed voor bijna de helft van alle Dacia’s

Er werden maar liefst 309.392 exemplaren van de Sandero verkocht in Europa in 2024, een stijging van 14,5% ten opzichte van 2023. In totaal verkocht Dacia 676.340 auto’s in 2024 (+2,7%). De Duster was het tweede populairste model van het Roemeense merk, met 215.024 verkochte exemplaren, waarmee het wel de populairste SUV is van Europa. De Jogger ging 96.440 keer over de toonbank, de Spring slechts 22.884 keer, een daling van maar liefst 63% ten opzichte van 2023. Dacia geeft een vermindering van overheidssteun voor de aanschaf van elektrische wagens aan als reden voor dit zwakke resultaat.

 

Advertentie
Advertentie

(Voorlopige) top 10 van Europa: Dacia, Renault en VW op kop

Dacia is een van de eerste merken die zijn cijfers voor 2024 heeft bekendgemaakt, dus een compleet overzicht van de populairste wagens in Europa hebben we nog niet. We kunnen wel al de cijfers tot en met november geven: toen bestond de top 3 uit de Dacia Sandero, Renault Clio en Volkswagen Golf.

De rest van de top 10 wordt aangevuld door de VW T-Roc, Dacia Duster, Lada Granta (Rusland zit inbegrepen in de cijfers en heel wat internationale merken verkopen er niet meer sinds de oorlog met Oekraïne), VW Tiguan, Tesla Model Y (die dus 7 plaatsen is gezakt), Toyota Yaris en tenslotte de Skoda Octavia. Kan de recent voorgestelde facelift van de Tesla Model Y helpen de elektrische SUV weer naar de top te brengen?