Na meer dan twee maanden zomerpauze begint het Belcar Endurance Championship 2010 dit weekend in Francorchamps aan de tweede helft van het seizoen.  Aan de top van het klassement vechten de Audi's R8 LMS WRT en de Porsches 911 GT3-R van Prospeed om de eerste plaats. Deze keer staat een echte uithoudingsrace van 4 uur op het programma. De wedstrijd wordt zondag verreden in het kader van de meeting Francorchampagne. Betrouwbaarheid en strategie zullen nog belangrijker zijn want outsiders als de Lamborghini, Aston Martin, Dodge en Ferrari mikken op een podiumplaats.

De editie 2010 van het kampioenschap van België uithouding startte met een verpletterende dominantie van de Porsche 911 GT3-R van het snelle duo Marc Goossens en Maxime Soulet, maar het kampioenschap is nog lang niet beslist.

De aanrijding waar Richard Westbrook (de occasionele vervanger van Marc Goossens) het slachtoffer van werd in het voorprogramma van de 25 Uren VW Fun Cup gecombineerd met de eerste zege van de Audi van Greg Franchi en Anthony Kumpen heeft de strijd in het kampioenschap weer gelanceerd. Prospeed leidt nog altijd met 2-1 tegenover WRT inzake overwinningen, maar het dankzij hun regelmaat dat het duo Bert Longin-François Verbist de tussenstand bij de piloten aanvoeren met een punt meer. In dit kampioenschap staan de eerste drie trouwens binnen de 4 punten. De tweede Porsche van Prospeed van de jongeren Enzo Ide en Ruben Maes volgt op slechts 9 punten.

Om maar te zeggen dat de teller op nul staat tussen Porsche en Audi. Na de evoluties die de wagens met de vier ringen kregen na de 24 Uren van Spa, zal de strijd nog spannender zijn tussen de tenoren in dit kampioenschap. « We zullen nu bijna met gelijke wapens kunnen strijden, » verheugt François Verbist zich. « Met 25 extra pk dankzij een aanpassing van de mapping die ons toegestaan werd door de FIA, zullen we geen afwachtende race meer moeten rijden. We kunnen nu mikken op de pole en vooraan strijden om de Porsches maximaal onder druk te zetten. We hebben trouwens veel geleerd van onze deelname aan de etmaalrace in Spa, waar we tot de vaststelling kwamen dat onze R8 LMS de banden regelmatiger verbruikte. We kunnen makkelijk twee stints rijden met onze banden en dat geldt niet noodzakelijk voor onze concurrenten. Bovendien ken ik nu de limiet van de wagen beter in Francorchamps. Zeker met een nieuwe voorruit...»

In het kamp van de tegenstanders beseft Maxime Soulet dat de resterende races spannender zullen worden. « Onze opgave in de laatste race heeft onze opdracht er niet makkelijker op gemaakt,» vertelt de piloot uit Waver. « Het enige positieve punt van die aanrijding is het feit dat Marc en ik nog altijd evenveel punten hebben. Bij een eventuele titel zal ik niet alleen zijn.»

Maar, zo ver zijn we nog niet… « Ik denk dat Porsche en Prospeed niet meer moeten bewijzen hoe betrouwbaar en competent ze zijn in een uithoudingsrace. Audi heeft zeker een stap vooruit gezet, maar we gaan er alles aan doen om te winnen. Zonder dat er een groot voordeel zal zijn op het vlak van het verbruik: we zullen maximaal twee rondjes meer kunnen afwerken met een volle tank dan onze rivalen. Dat zal het verschil niet maken. »

Maar, de toeschouwers die de 24 Uren van Zolder bijwoonden, weten dat er op 4 uren wedstrijd heel wat kan gebeuren: wisselende weersomstandigheden, safety car, strategie, bandenslijtage, verbruik (3 stops en pilotenwissels - of simulaties - zijn verplicht). De ingrediënten van een echte uithoudingsrace zullen van deze vierde race wellicht een meer open strijd maken, met omwentelingen en een boeiende strijd. Voor de podiumplaatsen gaat het niet enkel tussen de twee Prospeed Porsches en de twee Audi's van WRT.
We herinneren ons nog dat de Britten Ian Dockerill en Steven Kane - die dit weekend vervangen wordt door zijn landgenoot Tom Ferrier - begin juli de derde podiumplaats veroverden met hun Ferrari 430 Scuderia.

Dat doel hebben ook de andere outsiders voor ogen. We denken dan aan Koen Wauters en Jeffrey Van Hooydonk, wiens Dodge KRK een evolutie kreeg om de motor bedrijfszekerder te maken, aan de jonge Niels Lagrange, die zijn vierde opeenvolgende pole wil veroveren met de Lamborghini Gallardo, aan Frédéric Bouvy en Damien Coens, die mogelijk voor de laatste keer aan de start komen met de Ferrari van Francorchamps Motors, maar ook aan het team met de Aston Martin DBRS9 van Brussels Racing Service, dat door pech achtervolgt wordt: « Toen ik vorige week de motor voor revisie naar Prodrive bracht, hoorde ik dat mijn teamgenoot Tim Verbergt een arm had gebroken, » vertelt Eddy Renard, wiens team voortaan in Zaventem gevestigd is. « Ik zoek nog altijd naar een vervanger die het niveau haalt van onze wagen, die op de eerste rij stond voor de laatste race. Ik ga eens vragen of de fabriek me geen officiële piloot kan lenen… »

Ook in de Klasse 4 belooft het een spannende strijd te worden tussen de verschillende Porsches van vader en zoon Derdaele, Brody-Schroyen, Bruynooghe-Van Beurden of De Coster-Cracco en de Moslers MT900 van Van Elslander-Van Oost en de Britten Shelton-Shelton-Lucas.
Divisie 2 staat weer in het teken van BMW. De grote autonomie van de diesels zal ongetwijfeld in de kaart spelen van de 120D van Dimitri Cuyvers en Patrick Beliën.