Elektrische auto’s geraken steeds verder en laden ook steeds sneller op. En dat is een evolutie die niet meteen zal stoppen, want er wordt hard gewerkt aan ‘solid state’ of vastestofbatterijen. En die zouden wel eens uit België kunnen komen!
Het Leuvense ‘Interuniversity Microelectronics Centre’ (IMEC) heeft in samenwerking met EnergyVille en 13 andere partners een prototype ontwikkeld van een ‘solid state’-batterij. Dit type batterijen moet elektrische auto’s een (veel) groter rijbereik bezorgen, dankzij een energiedensiteit van 1.070 Wh/liter. Met een identieke grootte kunnen ze dus veel meer energie bevatten dan de huidige lithium-ion batterijen, die over het algemeen een energiedensiteit hebben van iets meer dan 800 Wh/liter. Bovendien laden ze ook sneller op.
Ontwikkeld voor serieproductie
Het probleem is echter dat er al heel lang sprake is van deze nieuwe technologie, maar dat er nog niemand in geslaagd is om ze zo veilig, rendabel en efficiënt te maken dat ze in massaproductie kunnen gaan. En dat is net het goede nieuws bij deze Belgische vastestofbatterijen. Hun productieproces kan makkelijk aangepast worden aan de bestaande assemblagelijnen voor elektrische auto’s, zonder dat ze de productiekost de hoogte in jagen.
Voorlopig nog een prototype…
Deze nieuwe en in ons land ontwikkelde ‘solid state’ batterij zou ook veiliger moeten zijn, aangezien ze minder snel ontbrandt. De materialen die gebruikt worden, zijn ook milieuvriendelijker. Bijna alleen maar voordelen dus. Jammer genoeg is deze Belgische batterij voorlopig nog maar een prototype, al is de nieuwe technologie van Belgische makelij één van de meest veelbelovende in zijn genre. De Belgische batterijen zouden dus ooit in serieproductie kunnen gaan en in elektrische auto’s terecht kunnen komen.