Van de eerste generatie Porsche 911 was er geen Turbo-uitvoering. Een turbine die de motor onder druk verse lucht toediende om op die manier het vermogen een boost te geven, maakte eind 1974 zijn opwachting op de 911 van de tweede generatie (de G-Serie), en ging in 1975 in productie. Porsche bleef de technologie verder verfijnen doorheen de 7 generaties van de 911 Turbo.

Advertentie
Advertentie

1. Porsche 911 Turbo ‘930’

De allereerste 911 Turbo (met codenaam ‘930’ kwam in 1975 op de markt, met onder de motorkap een 260pk/350Nm sterke 3 liter ‘Flat Six’, een vermogen dat op de achterwielen losgelaten werd via een handgeschakelde vierbak. De sprint van 0 naar 100 km/u werd afgewerkt in 5,5 seconden en hij haalde een top van 250 km/u, al moest je daar wel stalen zenuwen voor hebben… Voor het modeljaar 1978 werd de cilinderinhoud vergroot tot 3,3 liter en kwam er ook een intercooler, waardoor het vermogen steeg tot 300 pk en het koppel tot 430 Nm, goed voor een 0 naar 100 in 5,2 tellen en een top van 260 km/u. De eerste generatie Porsche 911Turbo was ook leverbaar als Targa en Cabrio. De laatste exemplaren werden getrakteerd op een vijfbak (G50).

Advertentie
Advertentie

2. Porsche 911 Turbo ‘964’

In 1989 was het tijd voor de derde generatie van de 911 (type 964), die qua looks niet veel afweek van zijn voorganger, maar die wel voor 85% uit nieuwe onderdelen bestond. De Turbo-versie werd in de lente van 1990 voorgesteld op het Salon van Genève, en behield de 3.3 liter van zijn voorganger, maar dan wel met 320 pk/425 Nm (0-100 km/u in 5,2 seconden en een top van 270 km/u). In 1993 krijgt het blok een longinhoud van 3,6 liter, goed voor 360 pk/520 Nm (0-100 km/u in 4,8 seconden en een top van 280 km/u).

3. Porsche 911 Turbo ‘993’

In de herfst van 1993 brengt Porsche de vierde generatie van de 911 (type 993) op de markt. De Turbo-uitvoering (of eerder biturbo, want hier monteerde Porsche voor het eerst twee turbines op zijn zescilinder) werd voorgesteld in maart 1995, met een tot 408pk/540 Nm opgedreven 3.6 liter, goed voor een 0 naar 100-sprint in 4,5 seconden en een top van 293 km/u. De ‘993’ was ook de eerste 911 Turbo met vierwielaandrijving (net als alle daaropvolgende generaties), in dit geval met een viscokoppeling die tussen de 5 en 40% van het koppel naar de voorwielen stuurde, afhankelijk van de grip. In 1993 was er de zeldzame ‘Turbo S’-uitvoering (met amper exemplaren), met een 450 pk/585 Nm sterke variant van de 3.6, goed voor een 0 naar 100-sprint in 4,1 seconden en een top van 300 km/u.

Advertentie
Advertentie

4. Porsche 911 Turbo ‘996’

Eind 1997 wisselt de vijfde generatie van de 911 (type 996) de typische ronde koplampen in voor grotere lichtblokken en wordt het motorblok watergekoeld, om op die manier te blijven voldoen aan de steeds strikter wordende uitlaatgasnormen. De Turbo wordt pas eind 1999 voorgesteld (de ‘993’ Turbo werd gebouwd tot in 1998), met een 420 pk/560 Nm sterke 3.6 liter biturbo. Hij sprintte vanuit stilstand naar de 100 km/u in 4,2 tellen en haalde een top van 305 km/u.

Een automatische versnellingsbak (Tiptronic met 5 versnellingen) was voor het eerst verkrijgbaar op een 911 Turbo. Vanaf 2004 was de ‘996’ Turbo ook leverbaar als Cabrio (voor het eerst sinds 1987). Daarna volgde de ‘Turbo S’-variant met 450 pk/620 Nm, die van 0 naar 100 knalde in 4,1 seconden en een top aantikte van 307 km/u.

Advertentie
Advertentie

5. Porsche 911 Turbo ‘997’

In 2004 krijgt de zesde generatie van de 911 (type 997) opnieuw ronde lichten. De Turbo komt in 2006 op de markt met een 3.6 liter groot blok, voorzien van twee turbo’s met variabele geometrie (voor een beter reactievermogen in de lage toerentallen). Hij levert 480 pk/620 Nm (0-100 km/u in 3,9 seconden en een top van 310 km/u).

Voor de facelift in 2009 stijgt de cilinderinhoud van de Turbo naar 3.8 liter, goed voor een vermogen van 500 pk/650 Nm (0-100 km/u in 3,7 seconden en een top van 312 km/u). Hij is voor het eerst ook verkrijgbaar met een gerobotiseerde PDK-versnellingsbak met dubbele koppeling en 7 versnellingen.

6. Porsche 911 Turbo ‘991’

Eind 2011 is het tijd voor de 911 van de zevende generatie (type 991), die voor bijna 90% uit nieuwe onderdelen bestaat. De Turbo komt er in 2013, met voor het eerst sturende achterwielen. Zijn 520 pk/660 Nm sterke 3.8 (560 pk voor de Turbo S) zorgt voor een 0 naar 100-sprint in 3,4 seconden en een top van 315 km/u. Bij de ‘Phase II’ levert het blok 540 pk/660 Nm (0-100 km/u in exact 3 seconden en 320 km/u), en zelfs 580 pk voor de Turbo S.

7. Porsche 911 Turbo ‘992’

De huidige generatie van de 911 (type 992) werd eind 2018 voorgesteld. De Turbo-varianten (meervoud) worden iets later voorgesteld: de 3.8 levert 580 pk/750 Nm, de Turbo S zelfs 650 pk/800 Nm, goed voor een 0 naar 100-sprint in 2,7 seconden en een top van 330 km/u. De strafste Turbo van de laatste generatie is dus 2,5 keer krachtige dan de eerste 911 Turbo (930), maar ook een stuk makkelijker te besturen.