Om een plaats te krijgen in de vloot van de paus, moet de pausmobiel voldoen aan twee kwaliteiten: de veiligheid garanderen met een brede veiligheidsuitrusting en bepantsering, maar ook een goede visibiliteit, zodat de Paus gezien kan worden door fans die van overal toestromen. Op een pausmobiel is dus vaak een hoge glazen cabine gemonteerd. Op die manier heeft de paus rechtstreeks contact met zijn volgelingen, terwijl hij zich ook veilig kan verplaatsen.
Vijf markante pausmobielen
Mercedes-Benz G 230 (1981)
Dit is waarschijnlijk de meest iconische pausmobiel van de 20ste eeuw. Hij werd gebruikt door Johannes-Paulus II, en valt op door zijn glazen cabine achteraan, waardoor de paus zichtbaar is door grote menigtes, maar ook beschermd is tegen gewapende aanslagen. Het model werd in dienst genomen na de aanslag op het Sint-Pietersplein in 1981. Hij is gebaseerd op de robuuste Mercedes G-Klasse, die zowat elk terrein aankan.
Mercedes-Benz 600 Pullman Landaulet (1965)
Dit is de pausmobiel in zijn meest extravagante vorm. De luxueuze limousine deed tijdens de tweede helft van de jaren ‘60 dienst als officiële auto van paus Paulus VI. Mercedes-Benz haalde de 600 daarna terug naar Stuttgart, waar hij oorspronkelijk geassembleerd werd, en gaf hem een plek in de collectie van het museum van het merk. Onder de motorkap zit een 250 pk sterke V8 met een cilinderinhoud van 6,3 liter. De paus kon plaats nemen op een uitklapbare zetel, zodat hij zich dankzij het cabriodak aan de menigte kon tonen.
Fiat Campagnola (1980)
Deze Fiat 1107 Nuova Campagnola, die in mei 1980 ingeschreven werd door het Vaticaan, was getuige van de aanslag op paus Johannes-Paulus II op het Sint-Pietersplein. Terwijl hij tussen de mensenmassa door reed, werd de paus geraakt door twee kogels uit het pistool van een lid van de Turkse nationalistische organisatie, de ‘Grijze Wolven’. Net als de Mercedes G-Klasse is de Fiat Campagnola een terreinwagen. Het model werd in de jaren ‘50 ontwikkeld op vraag van het Italiaanse Ministerie van Defensie.
Toyota Mirai (2019)
Tijdens zijn bezoek aan Japan, ter gelegenheid van een conferentie van katholieke bisschoppen, stelde Toyota een speciaal aangepaste Mirai ter beschikking van paus Franciscus, zodat hij zijn volgelingen kon toezwaaien. Het Japanse merk liet het waterstofmodel niet verkommeren in de garage, maar schonk het bijna 3 meter hoge gevaarte aan paus Franciscus. Een tweede exemplaar ging naar het Toyota Automobile Museum in het Japanse Nagakute City.
Mercedes-Benz ML 430 (2002)
Dit is één van de meest gesofisticeerde voertuigen in de geschiedenis van de pausmobiel. Hij werd eerst gebruikt door Johannes-Paulus II, en vervolgens door Benedictus XVI. De Mercedes-Benz ML, met daarop een gepantserde en gekoelde cabine, bood een 360°-zicht en geavanceerde veiligheidssystemen. En daarmee is de Duitse autobouwer één van de bevoorrechte leveranciers van pausmobielen, met dit exemplaar als uithangbord van een tijdperk waarin comfort en veiligheid van het grootste belang waren.
Voor zijn bezoek aan België koos de Paus een bescheidener model, een witte Fiat 500L. Een functionele en niet meteen statige auto, maar wel één waar de paus van houdt.