Sébastien Vanhouche

27 SEP 2024

Test: Mercedes GLS, eerder ‘GL’ dan ‘S’

Zorgen de recente updates waarop Mercedes zijn zevenzits SUV trakteerde ervoor dat de GLS ook in 2024 nog weet te overtuigen? We gaan op zoek naar het antwoord aan het stuur van de 450 d.

"Het is dan wel de meest comfortabele en luxueuze in het ‘GL’-gamma van Mercedes, de GLS lijkt eerder een verbeterde GLE dan een S-Klasse op stelten."

De tweede generatie van de Mercedes GLS kreeg vorig jaar een facelift halverwege zijn carrière. En de updates waarop hij toen getrakteerd werd, maken de meest imposante SUV van het merk met de ster nog wat opulenter!

Advertentie
Advertentie

Design

Nog steeds enorm, niet enorm veranderd

Voor 2024 wordt de Mercedes GLS onder andere getrakteerd op een nieuwe snoet, met zowel hertekende bumpers als een herwerkt radiatorrooster. Het merk met de ster zorgde ook voor een nieuwe lichtsignatuur. Dat de GLS daardoor enorm veranderd is, durven we niet beweren. Enorm, dat is hij daarentegen nog steeds! De imposante zevenzits SUV blijft 5,209 meter lang, 1,956 meter breed en 1,823 meter hoog. Gigantisch dus, en dat betekent ook dat hij niet zomaar binnen elke parkeerplek past.

Binnenin hebben we het gevoel in een grote Mercedes GLE te zitten, eerder dan in de SUV-variant van de S-Klasse limousine. De GLS deelt immers niet alleen zijn dashboard met zijn kleine(re) broer, hij loopt ook in dezelfde fabriek van de band. En die fabriek, die is te vinden in de Verenigde Staten, en dat merk je. Hoewel de materialen en afwerking aan boord van de GLS de ster op de motorkap alle eer aandoen, zijn ze jammer genoeg niet zo kwalitatief en luxueus als je zou kunnen verwachten van een ‘S’.

Beleving

Plaats zat voor 7

Net als zijn kleinere broer, maar in tegenstelling tot de Mercedes GLC die gek genoeg meer heeft van de S-Klasse, is de GLS nog voorzien van twee grote schermen met elk een diameter van 12,3 duim. Bij de facelift werden die voorzien van het MBUX-systeem van de nieuwste generatie. Dat is reactief en makkelijk in gebruik, en biedt draadloze aansluitingsmogelijkheden voor zowel Android Auto als Apple CarPlay. In tegenstelling tot bij de kleinste SUV van Mercedes behoudt de GLS naast zijn schermen wel een reeks knoppen om het centraal gemonteerde scherm mee te bedienen. Dat aanraakscherm kan je trouwens ook vanop het stuur bedienen. En beter nog: de GLS beschikt zelfs nog over fysieke knoppen voor de bediening van de klimaatregeling. Een plezier in de omgang dus, en dat zowel voor de chauffeur als de 6 passagiers.

De GLS heeft immers niet alleen genereuze buitenafmetingen, zijn wielbasis is met 3,135 meter ook nog eens bijzonder lang! Dat betekent ook dat de binnenruimte royaal is. Zo royaal zelfs, dat het standaard een zevenzitter is! Jammer genoeg zitten de passagiers op de achterste rij niet zo ruim als die op de tweede. Hoewel de hoofdruimte genereus is, geldt dat voor de knieën minder. Als volwassene kan je op de derde zetelrij zitten, maar niet voor lange afstanden. Ook aan kofferruimte geen gebrek, met 355 liter in zevenzits configuratie, 890 liter als vijfzitter en zelfs 2.400 liter met de tweede en derde zetelrij neergeklapt!

Advertentie
Advertentie

Rijervaring

Nobele en efficiënte aandrijflijnen

Onder de motorkap van de GLS vinden we enkel nobele aandrijflijnen die ofwel benzine ofwel diesel lusten. De zes-in-lijn en V8 motoren zijn stuk voor stuk voorzien van 48V mild hybrid-technologie. De instapper op dieselvlak is de 350 d met een vermogen van 245 kW (333 pk) en een koppel van 650 Nm, goed voor een sprint van 0 naar 100 km/u in 6,7 seconden en een top van 230 km/u. De Mercedes GLS 450 d doet het met dezelfde 3 liter grote zes-in-lijn, maar met een vermogen dat oploopt tot 285 kW (387 pk) en een koppel van 750 Nm, waarmee hij in 6,1 seconden naar de 100 km/u snelt en een top heeft van 250 km/u. Bij de benzines presteert de 450 exact dezelfde cijfers dankzij een andere 3 liter zes-in-lijn met een vermogen van 295 kW (401 pk) en een koppel van 500 Nm. Vervolgens is er de 4.0 liter grote V8 in de 580, met 396 kW (539 pk) en een koppel van 730 Nm, voor een 0 naar 100-sprint in 4,9 seconden en een top van 250 km/u. De Mercedes-Maybach GLS 600 levert exact dezelfde prestaties dankzij hetzelfde blok, ook al perst hij er wel 426 kW (579 pk) en 770 Nm uit. Tot slot is er de Mercedes-AMG GLS 63 die iedereen de loef afsteekt met zijn 450 kW (612 pk) en 850 Nm sterke V8 biturbo. Genoeg vermogen om de 7 inzittenden naar de 100 km/u te katapulteren in 4,2 seconden, en dat met een topsnelheid van 280 km/u. Alle GLS-varianten beschikken over 4Matic vierwielaandrijving en een 9-traps versnellingsbak.

Ondanks zijn kolossale afmetingen en nobele motorisaties met een grote longcapaciteit, kan dit beest ook verbazend zuinig zijn. De bravere versies toch, en rekening houdend met zijn afmetingen. Met onze GLS 450 d wisten we een gemiddeld testverbruik neer te zetten van 9,2 l/100 km. Maar over een afstand van 200 km op de snelweg toonde de boordcomputer een verbruik van 8 l/100 km! En niet alleen zijn motor houdt ervan om kilometers te malen...

Comfortabel, altijd en overal

Met een gewicht tussen de 2,6 en 2,8 ton, afhankelijk van de uitvoering, is de Mercedes GLS natuurlijk geen topatleet. Maar hij slaagt er wel in om nauwelijks over te hellen in de bocht, en stuurt best aangenaam. Maar het is vooral wat het comfort betreft dat hij zich weet te onderscheiden. Hij werkt met het grootste gemak oneffenheden in het asfalt weg en beschikt ook nog eens over een stil interieur. En de motoren zijn discreet, maar laten ook een sympathiek stemgeluid horen, zelfs als er een zescilinder onder de motorkap zit. En ook al is de grote Duitser duidelijk een marathonloper, hij voelt zich ook op zijn gemak in de stad, voor een voertuig met deze afmetingen althans. Hij biedt dan ook een redelijke draaicirkel van 12,4 meter en een goed zicht rondom.

Prijs

Als we het over een ‘dikke’ auto hebben, hoort daar vaak ook een dikke factuur bij. En de grootste SUV van het merk met de ster maakt geen uitzondering op die regel. De prijzen van de Mercedes GLS starten immers bij € 112.409 voor de 350 d. Maar dat loopt snel op wanneer je je laat gaan in de configurator, met onder andere de Maybach- en AMG-varianten. Beide gaan vlot over de € 200.000!

Verdict

Ondanks een eerder beperkte facelift beschikt de GLS nog altijd over de nodige kwaliteiten om zich te laten gelden in 2024. Zijn AMG-variant is bijvoorbeeld één van de snelste zevenzitters op de markt! Maar ondanks de ‘S’ in zijn naam, lijkt hij meer op een grote GLE, eerder dan een versie op stelten van de legendarische S-Klasse, en dat zowel wat het rijgedrag als zijn assemblage betreft. Het blijft dan wel de meest comfortabele en luxueuze in het ‘GL’-gamma van Mercedes, maar de GLS zweeft niet over de weg en is gewoon niet zo geraffineerd als een S-Klasse zou moeten zijn.

Ontdek meer inzichten
Mercedes Arrow-icon
Advertentie
Advertentie