Roy Richter, werknemer bij Bell Auto Parts en een groot hotrod-specialist, koopt het bedrijf na de Tweede Wereldoorlog. Het verlies van nabije vrienden, die omkwamen bij races, spoorde de man aan om in te zetten op veiligheid. De Tweede Wereldoorlog zorgde voor heel wat technologische vooruitgang, waarvan de bescherming van jachtpiloten kon profiteren. Zoek dus niet verder voor de inspiratie van Roy Richter voor het ontwerp van zijn “500” (het getal staat voor de “500” mijl van Indianapolis)! De legende werd geboren en de Bell Helmet Company ontstond twee jaar later.

De 500, die uit minder dan honderd onderdelen met de hand werd vervaardigd in een houten garage achter de hangars van Bell Auto Parts, werd in 1957 opgevolgd door de 500-TX. Die werd in 1962 tentoongesteld in het Museum of Modern Art in New York. De helm was namelijk de eerste met polystyreen als absorberend materiaal onder het glasvezel. Die techniek wordt vandaag nog steeds gebruikt.

Op dat moment ontstond ook de Snell Memorial Foundation, die zijn goedkeuring gaf aan de Bell 500-TX. Meer was er niet nodig om succes in de racerij te verzekeren!

Nadien werd het allemaal iets moeilijker. De 500-TX zette zijn weg voort, maar werd in 1963 aangevuld met de Magnum. Die was binnenin beter voorzien van materiaal voor schokdemping, waardoor hij iets groter werd. De Magnum werd in 1970 vervangen door de Super Magnum, en in 1976 door de Magnum II. De 500-TX werd in 1971 omgedoopt tot R-T (Road-Trial).

Ook de eerste integraalhelm hebben we aan Bell te danken: de Bell Star werd in 1967 voorgesteld en werd in de racerij populair dankzij Dan Gurney, in de 500 mijl van Indianapolis in 1968.

Daarna wordt de geschiedenis van het Amerikaanse merk iets vager, met verschillende bedrijven aan beide zijden van de Atlantische Oceaan die de licentie voor de naam kregen. De Europese motorafdeling in Italië maakte een dure Bell RT, met Italiaanse afwerking zoals leder aan de binnenzijde, of een lus voor de elastische band van de motorbril achteraan de helm.

Het wordt weer iets duidelijker met de mtoor- en fietsafdeling in de VS en Bell Racing, dat zich bezighoudt met helmen voor auto- en kartraces. Dat betekent ook de terugkeer van de 500, die voortaan “Custom 500” wordt genoemd.

De Custom 500 past perfect in de neo-retro-trend in de motorwereld. Of het nu caféracers zijn, scramblers, “hand made”-motoren,… niets past er beter bij dan de Bell. Hij ziet er meer “roots” uit dan zijn Italiaanse voorganger en doet helemaal denken aan zijn roemrijke voorganger. Inclusief het logo, een eenvoudige sticker aan de voorkant. De twee beschikbare vizieren of “bubble shields”, die in een waaier van kleuren te krijgen zijn, passen er helemaal bij.