Gedistingeerd, bijna hoogdravend, dat was de Bentley Continental, maar vergis je niet, hij was moeiteloos in staat om de beste sportwagens uit zijn tijd van repliek te dienen. Begin jaren ’50 wil Bentley zijn aanbod uitbreiden met een coupé met buitengewone prestaties. Voor het koetswerk werd beroep gedaan op de befaamde koetswerkbouwer H.J. Mulliner die een spectaculaire coupé ontwerpt. Het sterk afhellende dak dat achteraan wordt opgevangen door twee inkapselde wielkasten geven de massieve wagen een zekere lichtheid.
Oer-klassieke oplossingen
Ondanks het feit dat de wagen een topsnelheid van 190 km/u had, was de gebruikte technologie oer-klassiek. Ook naar de maatstaven van die tijd. Onder de motorkap vinden we een 4,6 liter zescilinder-in-lijn met inlaatkleppen aan de bovenkant en uitlaatkleppen aan de zijkant. De motor werd voor het eerst gecombineerd met een manuele vierversnellingsbak (een automaat zou snel volgen) en die combinatie zorgde voor supersonische acceleraties voor die tijd.
Spookachtige verschijning
Stijl is een van de grote troeven van dit model: terwijl de concurrentie zich volledig liet gaat door de motorkap vol met cilinders te proppen, met daarbovenop indrukwekkende carburatoren en uitlaten die vrijelijk te kijk stonden, schrijdt de Bentley quasi geruisloos over de wegen, als een spookachtige verschijning. Het is een authentieke GT die in staat is om verbluffende prestaties neer te zetten, maar de juiste smaak had om al dat mechanisch geweld niet onder de neus van de passagiers te wrijven. Hij verpersoonlijkt een filosofie die we vandaag de dag nog in de Bentley-modellen terug vinden.
Vandaag
Van de Bentley Continental R-Type Coupé werden er tussen 1952 en 1955 slechts 207 exemplaren gebouwd. Hij blijft dus een zeldzame verschijning. Nochtans is het aantal wagens dat de tand des tijds heeft doorstaan vrij hoog en zie je ze regelmatig verschijnen op grote veilingen en bij de gespecialiseerde dealers. Hij is betrouwbaar en oerdegelijk gemaakt en kan heel wat kilometers afmalen. Op voorwaarde dat hij perfect onderhouden is. En dat onderhoud heeft zijn prijs. Een prijs die in verhouding is met het exuberante bedrag dat je er voor moet neertellen wil je er de eigenaar van worden. Hij zal je meer dan een miljoen euro kosten en dat is evenveel als drie Ferrari F12’s en een Porsche 911…