De wagen die je hier bekijkt, is een Pierce-Arrow Silver Arrow uit 1933. Tijdens die jaren evolueerde de technische toepassingen aan een rotvaart: de Graf Zeppelin domineerde met zijn lange, sigaarvormige silhouet de lucht en op het land verlegde de Zephyr-trein de grenzen bij de spoorwegen. In de automobielsector waren de vernieuwingen niet minder indrukwekkend. Vooral in de Verenigde Staten, want daar zagen we onder meer de extravagante Duesenberg SJ, de Packard V12 en de Cadillac V16. Het was niet eenvoudig om voor die modellen een alternatief te bieden… En toch…
Aërodynamisch
Te midden van deze unieke wagens wist de Pierce-Arrow zich onmiddellijk te onderscheiden. Hij deed dat niet door zijn V12 motor, noch door zijn rembekrachtiging of door zijn automatische koppeling. Waarmee hij vooral in pionierde, was zijn gestroomlijnde koetswerk. De wagen wordt dan ook als de eerste beschouwd die op dit vlak de bakens uitzette. Een wagen waarop een aërodynamische studie was uitgevoerd. En dat in de jaren ’30. Revolutionair.
Uiterst zeldzaam
Deze wagen is bijzonder zeldzaam. Er werden slechts vijf exemplaren van gebouwd en daarvan zijn er drie bewaard gebleven. De wagen die je hier bekijkt, is de derde ooit gebouwd en kreeg een minutieuze restauratie. Afgelopen decennia waren heel wat beroemdheden eigenaar van deze uitzonderlijk wagen die zelfs in 1933 ten toon werd gesteld op de Chicago World Fair. Jammer genoeg is het ook in datzelfde jaar dat een zekere A. Hitler aan de macht kwam in de Duitsland…