Het is het begin van de jaren ’50. Bentley maakt indruk met zijn Continental Type R, met zijn gestrekte lijn en door het feit dat hij zichzelf “de snelste vierzitter ter wereld” noemt. Op die indrukwekkende titel maakt nu ook deze nieuwe Continental Supersports aanspraak. Nooit eerder was een productie-Bentley zo krachtig en zo snel als dit model: het merk belooft een topsnelheid van… 336 km/h!
Majesteit tussen het gemene volkje
De Continental GT is een nobele Lord met een beetje een hautaine uitstraling, maar altijd en onder alle omstandigheden gedistingeerd. Voor deze ultieme sportversie schrapt de Bentley echter zijn maatpak voor een veel aantrekkelijker sportieve tenue. De pot op met het gedistingeerde en subtiele imago van het merk, dit model pakt uit met een kolossale koolstofvezel spoiler, gemeen ogende luchtuitlaten op de motorkap, veelbelovende zijschorten en specifieke velgen die doen duizelen met hun formaat van 21 duim! Voeg daar een knallende felblauwe kleur aan toe die fel afsteekt tegen de koolstofvezel inzetstukken en je bekomt een knaap met blauw bloed die zich de koning van de hiphop waant!
12 cilinders en 710 pk
Wanneer je dergelijke specificaties leest, verwacht je een spectaculaire motor die de lange motorruimte helemaal vult. Verrassing: de W12 is echt compact en… in vooroverhang geplaatst! Een merkwaardige architectuur voor een auto die sportief wil zijn… We komen er verder op terug.
Maar laat ons terugkeren naar het binnenste van de motor: deze W12 is een oude bekende, maar hier onderging hij shocktherapie. Dikke turbo’s, een meer open uitlaat (in titanium op ons exemplaar) en andere kleine kunstgrepen brengen het vermogen op 710 pk bij 5.900 o/m en het koppel op… 1.017 Nm! Ondanks een prehistorisch gewicht (2,28 ton!) belooft het merk verpletterende prestaties: 3,5 seconden voor de sprint van 0 naar 100 km/h!
Sportwagen? Eerder GT
Maar terwijl hij eruitziet als een ruwe knaap, herinnert het interieur eraan dat de jonkheer in de eerste plaats van chique komaf is. In plaats van het traditionele leer gaf ons exemplaar de voorkeur aan alcantara, dat van de vloer tot het plafond was aangebracht. Maar dit Britse boudoir staat nog steeds open voor vier volwassenen. De afwerking kiest voor de edelste materialen en verleidt de passagiers.
Al herinneren een paar decoratieve strips in het plafond en op de stoelen wel aan de sportieve prestaties van de bolide. Een grote teleurstelling komt wel van het erg voorbijgestreefde multimediasysteem dat het zonder de jongste evoluties moet stellen. Hetzelfde geldt trouwens voor de rijhulpsystemen: hier voel je de leeftijd van het model.
Brrroem!
Bij het starten brult de twaalfcilinder met een rauwe, erg uitgesproken stem. De achttrapsautomaat werkt nochtans erg zacht en rijden met dit monster is niet ingewikkelder dan in een andere Continental… Met dat verschil dat de hoofden van omstaanders bijna van hun schouders vallen wanneer de woeste Brit voorbij komt!
GT-comfort
Op de snelweg bevestigt de Continental Supersports zijn statuut van top-GT. Neen, deze afvallige variant doet geen afstand van zijn talent voor verre en snelle reizen in alle comfort. Hij slikt als geen ander wegoneffenheden in terwijl de W12 gedempt gromt. Maar een lichte beweging van je rechtervoet volstaat om de motor in actie te doen schieten en de horizon binnen handbereik te brengen…
De kracht van een vulkaan!
Op een jachtige trip verrast de Bentley. De 710 pk hebben een woest karakter, de automatische versnellingsbak probeert dat wat af te vlakken… Eens de mechanische furie is opgezweept, vertoont hij een explosief temperament dat rechte lijnen doet verdwijnen terwijl de bemanning in de stoelen wordt gedrukt. De uitlaat brult van woede en knettert zo spectaculair dat de hele buurt ervan davert. De duw in de rug is nooit bruut maar daarom niet minder machtig… En vergeet torenhoge toerentallen: de W12 haalt vooral uit tussen 2.000 en 5.000 o/m, om bij 6.200 o/m buiten adem te geraken.
Laat remmen is geen goed idee
Maar wanneer de weg begint te slingeren, beginnen de zaken er minder goed uit te zien: de remmen, die nochtans koolstofkeramische schijven gebruiken, doen wat ze kunnen om deze HST voor het asfalt te vertragen, maar moeten vroeg de handdoek in de ring gooien. Je brengt de Orient Express niet ongestraft tot stilstand! Daardoor wordt het moeilijk om je traject loepzuiver te rijden, temeer omdat de in vooroverhang gemonteerde W12 liefst van al rechtdoor wil gaan.
Dynamisch rijden vereist dus een merkwaardige gebruiksaanwijzing: anticipeer ruimschoots op bochten, snij ze langzaam aan en laat de cavalerie los zodra je maag er klaar voor is! De remmen zullen het ongetwijfeld snel voor bekeken houden, maar dat heeft geen enkel belang, want je rijbewijs is nog sneller verdwenen gezien de waanzinnige snelheden die hij haalt!
Budget
Slechts 710 exemplaren, voor een startprijs van 272.250 euro, maar onze testauto zat aan het op zijn zachtst gezegd pittige totaalkaartje van… 305.000 euro. Welkom in een andere wereld… En de optieprijzen maken je duizelig… Maar dat soort ‘details’ houdt potentiële klanten ongetwijfeld niet tegen. Hetzelfde geldt trouwens voor het verbruik: de W12 drinkt stevig, want ons testverbruik zat rond de… 18 l/100 km. Reken op ongeveer 15 l/100 km op de snelweg en bijna het dubbele bij een ‘geïnspireerde’ rijstijl of in files.
Conclusie
Ondanks een uiterlijk dat eerder doet denken aan pitboxen dan aan balzalen is de Continental Supersports een echte GT die vooral is bedoeld voor lange, snelle trajecten. Deze auto laat zich niet in één hokje stoppen, want hij is veelzijdig en speelt in tegenstelling tot de vorige Supersports uit 2009 de kaart van de veelzijdigheid door zijn vier plaatsen te behouden. Hij is niet ontstaan om een gat in de markt te dichten, maar eerder om zin en verlangen op te wekken, en daar slaagt hij wonderwel in: ondanks zijn gewichtshandicap en zijn voorbijgestreefde details charmeert dit monster wel. Van een waardig afscheid gesproken: de koning is dood, lang leve de koning!