In 2021 mag van Europa het gamma van constructeurs nog maar gemiddeld 95 g/km aan CO2 uitstoten. Een merk als Bentley, dat alleen maar grote modellen bouwt, moet dus elektrische modellen ontwikkelen om zijn gemiddelde uitstoot naar beneden te krijgen. Maar die overgang naar elektrisch blijkt complex te zijn.

Techniek niet op punt

De grote baas van Bentley, Adrian Hallmark, vertelde aan het Britse magazine Autocar dat Bentley gehaast is om een elektrisch model te ontwikkelen. “Het probleem is te weten of we een elektrische auto kunnen bouwen die aan onze verwachtingen voldoet. Vandaag is dat niet het geval. Een voldoende compacte batterij biedt niet genoeg rijbereik en een batterij die krachtig genoeg is, is te zwaar voor de auto.” Het vraagstuk is op dit moment onmogelijk op te lossen, aldus Hallmark.

Minimum 640 kilometer

Hallmark geeft ook aan dat een elektrische Bentley volgens hem minstens een reëel rijbereik moet hebben van 400 mijl (640 kilometer) om klanten tevreden te stellen. Hij denkt ook aan ultrasnel laden, waardoor je 300 mijl rijbereik (480 kilometer) kunt laden in 20 minuten. Dat is vandaag nog niet het geval. “We moeten dus nog een oplossing vinden voor verschillende factoren, maar ik ben ervan overtuigd dat we tegen 2025 een elektrische auto kunnen bouwen die aan onze verwachtingen voldoet qua prestaties en laadmogelijkheden”, aldus de baas van Bentley.