Beperktere afmetingen, minder bewegende delen, geen trillingen en minder gewicht: met zulke voordelen was het logisch dat de wankelmotor (Wankel is de naam van de uitvinder) in de jaren 60 bijzonder populair was. Maar in de praktijk was de balans minder rooskleurig: de dichtheid van de motor zorgde voor een hoog olieverbruik, de algemene betrouwbaarheid was nogal willekeurig en de motoren lustten vooral meer benzine dan traditionele motoren.
Japanse Porsche 924?
Mazda geloofde er nochtans altijd in. Na enkele eerste pogingen, onder meer met de Cosmo 110S, stortten de Japanners zich in het avontuur met een sportwagen voor een breed publiek en looks die gebaseerd waren op de Porsche 924. Deze RX-7 bevatte traditionele elementen (vierversnellingsbak, starre achteras,…) maar onder de motorkap stak een wankelmotor van 2,3 liter en 105 pk. Die werd lager en naar achteren geplaatst, waardoor het gewicht mooi verdeeld werd.
Evoluties
In 1981 verscheen er een evolutie van de RX-7, de “FB”. Naast een licht gewijzigd en moderner uiterlijk kreeg hij een krachtigere motor (115 pk) en stevigere remmen. Dat model maakte in 1985 uiteindelijk plaats voor een nieuwe generatie, de FC.
Waarom niet?
Vergeleken met klassieke sportwagens bood de RX-7 een originele motor met originele soundtrack, een efficiënt weggedrag (op goede wegen) en uiteraard een volledige uitrusting. Voldoende voor de liefhebbers? Helaas niet: hoewel de RX-7 succesvol was in Japan, is een exemplaar in goede staat vinden in Europa een bijna onmogelijke opdracht.
Enkele bedenkingen
Een RX-7 kopen is op zich niet moeilijk: de auto is zeldzaam maar niet onvindbaar, ook bij ons. Geld is ook niet het probleem, want voor minder dan € 7.000 kan je een exemplaar in mooie staat vinden. Let wel op roest, de grote vijand van deze auto.
Het probleem is het gebruik: een wankelmotor geeft er na 150.000 meestal de brui aan, of zelfs daarvoor al. Een revisie is complex en duur, wegens een gebrek aan specialisten. Wen ook maar aan bepaalde beperkingen van de motor, zoals een systematische check van alle niveaus voor elk vertrek en een gebrek aan koppel in lage toeren.