Wie zich grondig wil informeren op het autosalon van Brussel in januari hoeft niet meer met zakken vol brochures te sleuren. Elke bezoeker krijgt een handige chipkaart om automatisch informatie naar zijn mailbox te versturen of op een sociaal netwerk te plaatsen.

De zogeheten e-card, even groot als een bankkaart,  is één van de grote nieuwigheden op het salon. Je krijgt ze gratis aan de hoofdingang van het salon en moet ze koppelen aan jouw e-mailadres of Facebook-account aan een inschrijvingspaal in een van de paleizen.

De e-card is uiteraard een leuk gadget, maar vooral handig. Om informatie te ontvangen over een bepaald model of deel te nemen aan een wedstrijd, volstaat het om de kaart voor een elektrische lezer te houden. Ook kun je een foto van jezelf laten nemen achter het stuur van een auto of moto, de foto wordt dan naar je e-mailadres verstuurd of op Facebook geplaatst.

Brussel is het eerste autosalon dat dit systeem gebruikt. Volgens organisator Febiac winnen de bezoekers veel tijd (ze moeten geen formulieren meer invullen bijvoorbeeld) en voorkomt het papierverspilling. Geen fan van digitalisering? Klassieke brochures op papier blijven beschikbaar.

Ook nieuw

Nog een nieuwigheid is dat de elektrische piste deze keer buiten de paleizen ligt en groter is dan vroeger. Je kunt er 25 wagens uitproberen. De prestigewagens verhuizen van de (te) drukke patio naar paleis 12 en krijgen dus meer plaats. Merken als Maserati, Bentley en Lamborghini keren terug, het Belgische Imperia ontbreekt echter. Er is opnieuw een motorparade, die vertrekt aan Autoworld. Voorts vindt een expositie plaats over de automobielgeschiedenis met 22 wagens (Ford T Speedster, Veritas RS, ...).

Zes wereldpremières

Traditiegetrouw is Brussel meer een koopsalon, maar er zijn toch enkele premières: zes wereldprimeurs, zes Europese nieuwigheden en een 70-tal Belgische primeurs. Nog niet alle premières zijn bekend, maar we kunnen al verklappen dat de gefacelifte Renault (Grand) Scénic en de vernieuwde Toyota Land Cruiser V8 en Aygo in Brussel debuteren. Ook Peugeot en Citroën hebben een wereldpremière in petto. Andere blikvangers zijn de gloednieuwe BMW 3-Serie, de Mini Roadster en de Subaru BRZ Concept (Europese primeurs). Leuk om te weten is dat ook het geplaagde Saab aanwezig is.

Impact afschaffing ecopremies

De organisatoren verwachten minstens 600.000 bezoekers. Ter vergelijking: het vorige grote salon (2010) trok 606.205 geïnteresseerden. Febiac-voorzitter Thierry van Kan verwacht een "normale passage" op het salon, ondanks het afschaffen van de ecopremies voor CO2-vriendelijke wagens. Er zullen meer auto's ingeschreven worden in december en iets minder in januari. "We zijn blij dat we de premies een paar jaar hebben gehad. Ze hebben de economie geherlanceerd en ons twee recordjaren opgeleverd", aldus de topman van Febiac en D'Ieteren Auto.

Het salon opent op 12 januari de deuren voor het grote publiek en loopt tot en met 22 januari. Uiteraard blijft Vroom.be al het salonnieuws op de voet volgen.