De BMW 3 Reeks is al jarenlang de go-to middenklasser voor wie op zoek is naar sportiviteit en premium kwaliteit. De zesde generatie, ook wel bekend als de F30, was hierop geen uitzondering en wist een breed publiek aan te spreken. Met zijn strakke design, dynamische rijeigenschappen en uitgebreide motorengamma is de F30 ook op de tweedehandsmarkt nog steeds een populaire keuze. Maar waar moet je op letten als je een gebruikte BMW 3 Reeks F30 overweegt? Deze aankoopgids loodst je door de belangrijkste elementen die je moet weten om een topexemplaar te scoren.
Motoren: keuze te over, maar let op de facelift
BMW presenteerde de 3 Reeks met een breed scala aan benzine- en dieselmotoren. Bij de benzinemotoren vinden we de instapper 316i (later 318i), de populaire 320i, de sportievere 328i/330i, het topmodel zonder M-badge 335i/340i en zelfs de hybride ActiveHybrid 3. De viercilinder 316i en driecilinder 318i kunnen als basismotoren weliswaar goed mee met het verkeer, maar voor de echte Freude am Fahren moet je hogerop in het gamma gaan shoppen (idem voor de basisdiesel). Het echte rijgenot vind je volgens de puristen bij de 335i/340i ****zescilinder benzine.
Bij die dieselmotoren is er eveneens een ruime keuze met de 316d, 318d, 320d, 325d, 330d en 335d. Bij de motorkeuze is het cruciaal om rekening te houden met de facelift van 2015. Voor deze facelift werden de zogenaamde N-generatie motoren gebruikt. Deze motoren, en met name de types N47 diesel en N20 benzine, staan bekend om problemen met de distributieketting. Deze kondigen zich aan met een ratelend geluid bij een koude start. Opletten is de boodschap, want dit kan in het ergste geval leiden tot dure reparaties. Ook oliepompkettingproblemen (ons Scrabblewoord van de dag) ****en hoog olieverbruik zijn niet ongewoon bij de 320i en 328i (type N20) benzinemotoren.



Vanaf de facelift in 2015 introduceerde BMW de nieuwe B-generatie motoren. Deze motoren zijn aanzienlijk betrouwbaarder op het vlak van distributiekettingproblemen en zijn dan ook aan te raden boven de oudere N-generatie motoren.
Betrouwbaarheid: waarop letten bij de BMW F30?
Naast de motorische aandachtspunten zijn er ook enkele algemene klachten die bij de F30 meer dan gemiddeld naar voren komen:
- Het iDrive infotainmentsysteem kan, vooral in de pre-facelift modellen, soms storingen vertonen, vastlopen of traag reageren. Het blijft weliswaar een fijn systeem om te gebruiken.
- Defecte parkeersensoren en incidentele problemen met elektrische ramen komen voor.
- De ZF 8-traps automatische versnellingsbak is over het algemeen zeer betrouwbaar. Sommige eigenaars ervaren lichte schokken bij lage snelheden, maar dit is meestal niet problematisch. Regelmatige olieverversing is wel aan te raden voor een lange levensduur.
- VANOS-systeem (dynamische kleppenregeling) en turbo durven vroegtijdig de geest te geven
- Rammels en kraakjes in het interieur kunnen voorkomen, vooral bij modellen met een sportonderstel en op slechte wegen. Ook dit is geen levensbedreigend probleem, maar kan sommige mensen - wij pleiten schuldig - behoorlijk op de zenuwen werken.

Prijsindicatie: hoeveel kost een goede BMW F30?
De BMW 3-Reeks F30 behoudt over het algemeen goed zijn waarde, zeker de sportievere uitvoeringen en zescilinders.
Voor een goed onderhouden BMW 320d met wat opties, na de facelift van 2015 en met minder dan 100.000 km op de teller, moet je rekenen op een budget tussen de €22.000 en €28.000.
Benzine modellen zoals de 320i met vergelijkbare specificaties zitten in een vergelijkbare prijsrange, mogelijk iets lager. Zescilinder modellen zoals de 330d en 340i zijn significant duurder.
Het aankoopadvies van Vroom
Aanrader: BMW 320d (B47 motor, na 2015): Dé allrounder, zuinig en toch vlot, met de betrouwbaardere B47 dieselmotor.
Afrader: BMW 316i (N13 motor): Prestaties kunnen teleurstellend zijn, zeker in combinatie met een automaat, en er is kans op problemen met de distributieketting.
De BMW 3 Reeks F30 blijft een aantrekkelijke keuze als tweedehands auto voor liefhebbers van dynamische premium sedans. Met de juiste motorvariant en aandacht voor de bekende aandachtspunten, kan je een betrouwbare en fijne tweedehands BMW bemachtigen waar je nog jarenlang rijplezier aan zal beleven.