BMW heeft de zesde generatie van de 3-Serie voorgesteld. De gloednieuwe sportieve sedan is groter, zuiniger en beter uitgerust dan zijn voorganger en verschijnt voor het eerst als hybride.
Op de ActiveHybrid 3, die over een kleine afstand helemaal elektrisch kan rijden, is het nog wachten tot de herfst van 2012. Bij de lancering begin volgend jaar biedt BMW vier klassieke verbrandingsmotoren aan, allemaal met een turbo en start-stopfunctie. In ons diesellandje wordt de tweeliter dieselmotor wellicht de topper. In de 320d levert die 184 pk, in de extra zuinige Efficient Dynamics Edition-versie 163 pk. Die laatste kan interessante cijfers voorleggen: een verbruik van 4,1 l/100 km (0,4 liter minder dan de 320d) en een CO2-uitstoot van 109 g/km (10 g minder).
Benzinerijders hebben in het begin de keuze tussen de 328i en 335i. In de 328i ligt geen zescilinder, maar een drukgevoede tweeliter met 245 pk. Gelukkig heeft BMW ook aan de liefhebbers van muzikale zescilinders gedacht. Zij kunnen hun hartje ophalen met de 306 pk sterke drieliter in de 335i. Op korte termijn plant BMW nog andere versies met minder vermogen en een lagere prijs, zoals de 316d, 318d en 320i.
Eco Pro
Alle motoren zijn leverbaar met een automatische achttrapsversnellingsbak. Ook nieuw is de zogeheten Eco Pro-modus. Dat is een rijprogramma dat je activeert met een knop naast de versnellingspook. Het systeem verandert de respons van het gaspedaal, de schakelmomenten (als je kiest voor de automaat) en de werking van de verwarming en de airco. Volgens BMW kun je met Eco Pro tot 20 procent minder verbruiken. Je kunt ook kiezen voor een sportieve, zéér sportieve of comfortabele rijmodus.
Groter en lichter
De 3-Serie werd negen centimeter langer maar weegt dankzij magnesium en aluminium ongeveer 30 kg minder dan het huidige model. De ingenieurs streefden naar een ideale gewichtsverdeling en sportief weggedrag. In optie is een adaptief onderstel verkrijgbaar dat de auto één centimeter verlaagt en zich aanpast aan de rijstijl en de wegomstandigheden.
Snufjes
BMW propt de nieuwe 3-Serie vol met snufjes die het leven aangenamer en veiliger maken. Via een internetverbinding kun je allerlei informatie opvragen (verkeersinfo, nieuws, weer, …), het noodoproepsysteem eCall waarschuwt de hulpdiensten bij een ongeval, camera’s kijken naast en achter de auto, enzovoort. Ook nieuw voor de 3-Serie is het head-upscherm, dat de snelheid en navigatie-instructies toont in het gezichtsveld van de bestuurder. De nieuwe 3-Serie legt de lat in zijn segment alweer wat hoger.