Het verhaal van de 5-Reeks begon in 1972, en de Duitser is intussen aan zijn zevende generatie toe. Die generatie wordt “G30” gedoopt, en neemt heel wat invloeden over van de 7-Reeks, zowel aan de buitenkant als binnenin.

Naar achteren

De afmetingen van de nieuwe telg nemen uiteraard toe vergeleken met de vorige generatie: +36 mm voor de lengte (4,94 m), +6 mm voor de breedte (1,87 m) en +2 mm voor de hoogte (1,47 m). De wielbasis neemt op zijn beurt met 7 mm toe (2.975 mm).

Vooraan herken je de nieuwe 5-Reeks aan de koplampen die overvloeien in de grille, net zoals bij zijn grote broer, de 7-Reeks. Opvallend in zijaanzicht is dat de passagiersruimte naar achteren schuift, wat extra in het oog springt door de kortere achteroverhang. De achterlichten lopen op hun beurt ver door tot in de flanken.

Bewegen maar!

In het interieur herkennen we het dashboard uit de 7-Reeks. Het infotainmentsysteem kan bediend worden met de draaiknop, maar net als in de limousine ook met je stem of met bewegingen. Verder kan je het interieur volledig naar je smaak inrichten, en de standaardzetels inruilen voor comfortabelere of sportievere exemplaren. Die je uiteraard kunt draperen in allerlei soorten leder. De kofferruimte neemt toe tot 530 liter, en kan – helaas optioneel – groter worden via een neerklapbare achterbank.

Gloednieuw

Onder de kap pakt BMW bij de lancering uit met twee benzinemotoren en twee dieselmotoren. De benzinemotoren zijn gloednieuwe exemplaren: de 530i is een tweeliter viercilinder met 252 pk, gekoppeld aan een achttrapsautomaat; de 540i een drieliter zescilinder van 340 pk, die ook aan een achttrapsautomaat gekoppeld is.

Aan dieselkant vinden we de 520d van 190 pk, die je als enige 5-Reeks met manuele zesbak kunt bestellen of met achttrapsautomaat, en de 530d van 265 pk, eveneens met achttraps. Wintersportplannen? Geen probleem: alle motoren kunnen optioneel ook met de xDrive-vierwielaandrijving worden besteld.

Hybride

Later in 2017 komt er nog een topversie bij: de M550i, met 4.4 V8 en 462 pk. Een zoethoudertje voor het echte werk met de M5? Er zit ook nog een instapversie in de pijplijn, de 520d EfficientDynamics, die vooral op lager verbruik gericht is. En over lager verbruik gesproken: de 530e iPerformance koppelt een tweeliter viercilinder aan een elektromotor, goed voor 252 pk en een volledig elektrisch rijbereik van 45 km.

Atleet

Door het gebruik van aluminium, ultrastevig staal en magnesium slaagden de ingenieurs erin om het gewicht met gemiddeld 100 kg te doen afnemen. Tel daarbij een nieuw onderstel, met grondig gereviseerde voor- en achterophanging, en het typische BMW-rijplezier is opnieuw op de afspraak. Wil je nog atletischer? Dat kan, met de optionele vierwielsturing en dynamische adaptieve demping.

Safety first

Aan veiligheid werd er in Beieren uiteraard ook gedacht: in de catalogus vinden we onder meer een adaptieve snelheidsregelaar met fileassistent, verkeersbordherkenning, rijstrookassistentie en dodehoekassistent. Kies je voor rijstrookassistentie en bedien je de richtingaanwijzer, dan verandert de 5-Reeks zelfstandig van rijstrook. Net als in… de Mercedes E-Klasse.

Verbonden

Als BMW in het persbericht ettelijke pagina’s wijdt aan het Connected-hoofdstuk, dan weet je dat de technologie helemaal up-to-date is. Zo lezen we onder meer dat je optioneel informatie kunt krijgen over weersomstandigheden en andere gevaren op je route. En ook parkeren krijgt een nieuwe dimensie: net als in de 7-Reeks kan je deze BMW met een afstandsbediening parkeren. Op termijn kan je via het navigatiesysteem zelfs op zoek gaan naar vrije parkeerplaatsen.

Informatie

En daar stopt het technologiehoofdstuk niet: met de sleutel kan je optioneel ook informatie opvragen over het brandstofpeil, de auto voorverwarmen, enzovoort. Smartphone-integratie en internet zijn uiteraard ook mogelijk. Bovendien kan je de auto ook linken aan je agenda, zodat je op basis van de verkeerssituaties een melding krijgt wanneer je naar je afspraak moet vertrekken!

2017

De gloednieuwe BMW 5-Reeks belooft dus een bijzonder uitgebreide optielijst te hebben, maar krijgt standaard ook al heel wat items, zoals elektrische zetels, klimaatregeling met twee zones, led-koplampen enzovoort. Prijzen zijn er nog niet, maar de lancering is voorzien voor begin 2017.