Louis Schweitzer (ex-Renault) en Bob Lutz (ex-General Motors) hebben zich de laatste weken uitgesproken over Tesla. De Fransman en de Amerikaan, allebei geboren in Zwitserland, zijn ervan overtuigd dat Tesla in zijn huidige situatie recht op de afgrond afstevent. Volgens hen komt dat door het fantasierijke management van het merk door de charismatische Elon Musk.
Bub Lutz, die een MBA van de universiteit van Berkeley heeft, en die het eerste decennium van de jaren 2000 GM leidde, bevestigt dat de fundamenten en het businessmodel van Elon Musk op lange termijn niet houdbaar zijn. “Op productvlak is er geen enkel probleem. De Tesla is een interessante en zeer mooie auto. Maar het bedrijf blijft de schulden opstapelen. Het heeft nog nooit winst gemaakt en moet continu herkapitaliseren.”
En Tesla’s filosofie om van alle markten thuis te zijn, zorgt niet voor stabiliteit. Tesla produceert elektrische auto’s, maar ook thuisladers, is met ruimtevaart bezig via het SpaceX-project, en met een nieuw transportmiddel in de vorm van een supersonische trein, de Hyperloop. Louis Schweitzer deelt die analyse: “Ik gok nooit op het slagen van innovaties zoals Tesla, maar de kans dat het bedrijf over de kop gaat, is groter dan dat het succesvol wordt.” Net als Lutz gelooft ook Schweitzer dat Tesla niet de enige is die de elektrische toekomst in handen heeft. Heel wat andere constructeurs beginnen ook met elektrische auto’s met een rijbereik van 500 km.
Luxeberline… in de VS
Tesla mag dan wel in de rode cijfers zitten, aan de andere kant van de oceaan voert het de ranglijsten aan van de verkoop van luxeberlines. De Model S werd in de eerste negen maanden van 2016 namelijk meer verkocht dan al zijn concurrenten samen. De grote verliezer is de Mercedes S-Klasse, die zijn aandeel met 42% ziet afnemen. En hoewel de nieuwe BMW 7-Reeks als zoete broodjes verkoopt (+219% vergeleken met de eerste negen maanden van 2015) blijft de Tesla op het hoogste schavot, met 9.156 verkochte exemplaren. De Model S blijft in Noord-Amerika zo 34% van de markt van de grote premiumberlines inpalmen.