De 520d is in België beschikbaar met een vermogen van 163 in plaats van 184 pk om voor de hand liggende fiscale redenen. Hij gebruikt de bekende 1.995 cc viercilinder, in onze twee testwagens gekoppeld aan een uitstekende automaat met acht versnellingen. Helaas betaal je 2.240 euro extra voor deze bak.
De 520d presteert natuurlijk niet zoals een sportwagen. De 530d met 245 pk, de 535d met 300 pk of de 550 V8 met 408 pk brengen de kwaliteiten van het onderstel nog beter tot hun recht. De automaat past verbazend goed bij de viercilinder en spoort de bestuurder door zijn zachte werking aan om de rechtervoet in toom te houden. Dat komt het verbruik en de rust aan boord ten goede.
Mussendorst
We namen achtereenvolgens het stuur van de 520d en de 520d Touring, allebei uitgerust met een automaat. Het gemiddelde verbruik van de sedan bleef onder 6,5 l/100 km en met de break haalden we zelfs 6,4 l/100 km. Die resultaten werden neergezet op een gemengd parkoers, in de stad en op de autosnelweg, met respect voor de snelheidsbeperkingen maar van tijd tot tijd wel een accelaratie om een tragere weggebruiker in te halen.
De 5-Serie neemt heel wat elementen over van de 7-Serie. Op het onderstel valt dan ook weinig aan te merken. De remmen hebben een uitstekende feeling en onberispelijke progressiviteit, de stuurbekrachtiging is aangenaam en de ophanging verzekert een uitstekend comfort zonder het weggedrag te verwaarlozen. Er valt de 5-Serie weinig te verwijten.
Onderstel op maat
'Onze' Touring was uitgerust met Dynamic Drive, waarmee je verschillende rijmodi kunt selecteren: Comfort, Normaal, Sport en Sport+. Het systeem beïnvloedt niet alleen de kalibratie van de ophanging en de antirolstangen, maar ook de respons van het gaspedaal en de sterkte van de stuurbekrachtiging. In de Comfort-stand zijn de veren heel zacht maar passen de rolbewegingen niet bij een nerveuze rijstijl. De standaardconfiguratie van de 520d biedt al een uitstekend compromis dat de meeste klanten tevreden zal stellen.
De break beschikte over de optionele Sport-automaat (2.390 euro) waarmee je in manuele modus of met lepels aan het stuur kunt schakelen. Efficiënt en plezierig, maar wellicht eerder aangewezen op een sterkere versie. De discrete viercilinder is minder prominent aanwezig dan in de 3-Serie, mede dankzij de zachte automaat en de verzorgde geluiddemping. De motor blinkt niet uit maar vervult zijn taak prima. De 5-Serie is zeer aangenaam in gebruik, op voorwaarde dat je de uitrusting verrijkt met enkele goed overwogen opties uit de nagenoeg onbeperkte lijst.
Prijs op maat
Als extra's levert BMW onder meer een lederen interieur (2.350 euro), verwarmde zetels (410 euro) met elektrische regeling en geheugenfunctie (1.300 euro), het navigatiesysteem Professional (2.780 euro) en een head-upscherm (1.420 euro). De mogelijkheden zijn nagenoeg oneindig. Terwijl de 520d sedan uitgerust was met 15.060 euro aan opties (totaalprijs 55.710 euro), beschikte de Touring over 22.460 euro bijkomende uitrusting (totaalprijs 65.360 euro). Kortom, niet voor ieders beurs.
Maar niet getreurd, want zelfs in de basisversie heeft de 520d een verzorgde afwerking en evenwichtig onderstel dat uitnodigt tot lange reizen. De inzittenden worden zowel voorin als achterin verwend. De kofferruimte is volledig bekleed en voorzien van handige bergvakken. Een skiluik en neerklapbare achterbank vergemakkelijken het transport van lange voorwerpen. Ook de Touring is goed afgewerkt en uitgerust. De achterbankleuning klapt neer in drie aparte delen, de achterruit opent afzonderlijk van de kofferklep en het bagagescherm schuift omhoog zodra je de kofferklep of achterruit opent. Het scherm sluit ook weer automatisch.
Ons besluit over de 520d is zeer positief. Aan de kunde van BMW valt niet te tornen, maar helaas betaal je voor deze expertise een stevige prijs.