We kregen de C600 wel al te zien in Milaan en Brussel, en iedereen zal nu zijn opinie kunnen maken over de look van deze BMW, en het is een typische BMW look, met enkele high-tech accenten en aandacht voor technische onderdelen zoals de lateraal geplaatste schokdemper. Iedereen zal daar wel zijn eigen idee over hebben, maar wij vinden het in elk geval wat spijtig dat die technische hoogstandje verraden worden door enkele minderwaardige onderdelen. Achteraan ziet hij er coherent uit, maar de knipperlichten staan wat gevoelig. De korte uitlaat is ook niet van de elegantste, wat ook van toepassing is op het design en de afwerking van de carter en het veelvuldig gebruik van zwart plastic. Aan het dashboard ontbreekt ook wat inspiratie, evenals aan het verstelbare windscherm. We moeten er wel bijzeggen dat het hier om pre-productiemodellen gaat en dat de kwaliteit van het plastic en het niveau van de afwerking er ongetwijfeld op vooruit zullen gaan.
Welkom aan boord
Het gevoel aan boord van de C600 is geruststellend, en zal de meesten onder ons op ons gemak doen voelen. Het is met de C600 dan ook mogelijk om voluit de benen te strekken, zonder op de plaats van de passagier te gaan zitten! 1m80 is dus helemaal geen probleem, maar door de vorm van het zadel moeten we wel iets meer naar voren leunen. Maar het zadel heeft wel het voordeel dat iedereen zijn plek er zal op vinden op basis van zijn lengte en rijstijl, ook al zal dat voor de minder groten onder ons niet altijd even gemakkelijk zijn.
De sound of music?
Gentlemen, start your engine! Nu gaan we eindelijk zien wat deze scooter van BMW in petto heeft. Maar voor we dat doen moeten we eerst luisteren, en het resultaat is niet echt overtuigend. Het is een wat triest geluid en we hebben de indruk dat het hier om een monocilinder gaat. Toch wel een ontgoocheling. Bij het opendraaien van de gashendel gaat de C600 vlot vooruit, zonder echter te overdrijven, en haalt daarna vlot een sneller ritme. Het remmen verloopt al even vlot, al grijpt het ABS systeem achteraan redelijk snel in. BMW heeft er voor gekozen om op een intelligente manier het temperament van zijn scooter in te tomen tijdens de eerste seconden bij het optrekken, wat moet toelaten om op een glad wegdek stevig overeind te blijven.
Power!
Bij stilstaand maneuvreren, of bij de bediening van de centrale steun, voelt de C600 redelijk zwaar aan, maar zodra we aan het rijden gaan verdwijnt dat gevoel volledig. Zelf bij heel lage snelheden is de "C" heel evenwichtig, en in het drukke stadsverkeer van Madrid werd dat meteen duidelijk. Ook al doet hij het in het algemeen niet echt beter dan de Tmax, doet hij het in dit geval op zijn minst even goed en is er van zijn overgewicht maar weinig te voelen. De motor is ook veelbelovend, maar is niet zo vol als de Japanner, met wat vibraties en zijn weinig overtuigend geluid inbegrepen. Na het stadsverkeer was het tijd voor een drukke ringweg rond de stad, en ook hier kon de C600 zich goed uitleven. De wankele eerste meters waren voorbij, en een draai aan de gashendel deed hem letterlijk vooruit springen!
Power, en zelf veel power!
Zodra er wat minder verkeer was hebben we de C600 aan dezelfde oefening onderworpen: een constante snelheid van 120 à 130 km/u, even aan de gashendel draaien, en de C600 trekt met pit op! Hier moet de Tmax duidelijk het onderspit delven. De standaard positie van het windscherm valt goed mee, en met gestrekte benen is dat ook zo voor de zithouding. Dankzij de achteruitkijkspiegels is het zicht op de journalisten die ons volgen ook uitstekend. We hebben ook niet aan de verleiding kunnen weerstaan om even het gas helemaal open te draaien. Het resultaat op onze GPS: 177 km/u! Aan deze snelheid is de C600 ook uitzonderlijk stabiel en comfortabel. Na enkele kilometers op de snelweg was het tijd voor enkele verlaten landwegen, en in de buurt van Madrid hebben ze het geluk over enkele mooie en uitnodigende exemplaren te beschikken. Nog maar eens een omgeving waar de C600 volledig tot zijn recht komt, en een dreiging meer voor de Tmax!
Spijtige details
Dat de perfectie niet van deze wereld is wisten we al, maar laat ons toch even stilstaan bij enkele spijtige details dat wat roet in het eten komen gooien. Zo is er het onhandige contactslot en een zadel waar, althans met onze C600, twee handen voor nodig waren om te openen. Een hand voor het slot, en een voor het zadel. Eens het open was verdient het Flex Case systeem wel een grote onderscheiding, want daar is plaats in voor twee integrale helmen. Verder is er ook nog de belachelijk kleine en onleesbare toerenteller, verdoken in een hoekje van een uitgebreid dashboard dat een pak informatie verstrekt zoals de tankinhoud, oliepeil, trips, verbruik, gemiddelde snelheid, uurwerk, temperatuur en (in optie) de bandendruk en de staat van het verwarmde zadel en handvaten. Een pak informatie, maar niet altijd even goed leesbaar door de lichtinval.
Om het plaatje helemaal af te maken ...
Met een prijskaartje van 10.690 € scoort de C600 Sport goed, maar raden we toch het High Line pack van 960 € aan. Niet noodzakelijk voor de witte knipperlichten en knappe LED daglichten, maar wel voor de verwarmde handvaten en zadel en weergave van de bandendruk.
Het is duidelijk dat de strijd tussen de titelverdediger en de outsider niet van de gemakkelijkste zal zijn, maar de C600 mag dan wel nog eens rekenen op een zuinig verbruik, voor onze 100 km lange testrit was dat 5 à 5,4 liter!