In een interview met het magazine Autoblog gaf Jürgen Guldner, die op dit moment aan het hoofd staat van het waterstofprogramma van BMW, aan dat de volgende generatie auto’s van het Beierse merk een waterstofaandrijving zou kunnen krijgen, naast een 100 % elektrische versie. Een optie die enkel voor de grootste modellen van toepassing zou zijn en die we niet voor 2025 moeten verwachten.

Kleine waterstoftanks in plaats van batterijen

Volgens Guldner denkt BMW aan meerdere kleine waterstoftanks die de plaats innemen van de batterijen in de nieuwe architectuur die ontwikkeld wordt voor de ‘Neue Klasse’. De andere onderdelen zijn praktisch identiek aan die van een 100 % elektrisch voertuig, waardoor er voor de rest nauwelijks aanpassingen nodig zijn.


Een technologie die BMW (heel) goed kent

Het moet gezegd dat BMW niet aan zijn proefstuk toe is wat waterstofauto’s betreft. Het merk heeft immers net een honderdtal exemplaren van de iX5 de weg op gestuurd die rijden op deze brandstof. De Duitse SUV’s zijn uitgerust met 2 tanks die samen 6 kg waterstof bevatten, goed voor een rijbereik van 504 km volgens de WLTP-cyclus. Deze vloot, die deel uitmaakt van een pilootproject, wordt gebruikt voor demo’s en tests om op die manier concrete antwoorden te bieden op de vraag wat waterstof nu echt te bieden heeft.