Het nieuws is te lezen in de Duitse zakenkrant Handelsblatt: Milan Nedeljkovic, BMW-directeur voor productie, wil dat de productiekosten van de constructeur tegen 2025 met liefst 25 procent zakken in vergelijking met 2019. Het is een reactie op de stijgende grondstofkosten en de dure elektrische transitie. Het merk wil naar eigen zeggen beter opgewassen zijn tegen de concurrentie van Volkswagen, Daimler (Mercedes) en… Tesla, die volgens Nedeljkovic een veel efficiëntere productieketen hebben.
Daarnaast moet de productiecapaciteit omhoog, naar drie miljoen auto’s per jaar. Vanaf 2025 krijgen elektrische modellen daarbij voorrang in de productielijn. Tegen dat jaar wil het merk trouwens al 2 miljoen EV’s verkocht hebben. Het merk wil ook zijn productie zelf duidelijk vergroenen, onder meer door bijvoorbeeld zijn aluminium te betrekken bij een bedrijf dat het metaal produceert met behulp van zonnestroom. BMW-CEO Oliver Zipse is heel uitgesproken: “Onze ambitie is duidelijk: de groenste elektrische auto moet een BMW zijn”.
?
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail: