Na de M4 CSL en de 3.0 CSL is het nu de beurt aan de M3 om te radicaliseren. Deze M3 CS geniet praktisch dezelfde behandeling als de M4 CSL. De twee Duitsers krijgen onder andere dezelfde neus, met inbegrip van de specifieke motorkap, het radiatorrooster en de gele dagrijlichten. Binnenin zien we twee schermen met een diameter van respectievelijk 12,3 en 14,9 duim, die al geïntroduceerd werden bij de gefacelifte 3 Reeks.
550 pk en 650 Nm koppel op de 4 wielen
De CS en CSL delen ook hetzelfde 550 pk en 650 Nm sterke blok. Dat is 40 pk meer dan op een M3 Competition. In tegenstelling tot de coupé stuurt de berline dat vermogen enkel naar alle 4 de wielen via een automaat. Die combinatie zorgt voor een 0 naar 100-sprint van 3,4 seconden en een top van 302 km/u. Een nieuwe uitlaat in titanium zorgt er dan weer voor dat hij zich beter kan uitdrukken en enkele kilo’s minder op de weegschaal zet.
Lichter en stijver
Naast een stijver gemaakt chassis met een specifieke afstelling krijgt de M3 CS ook met koolstofvezel versterkte kunststof elementen, zowel voor het koetswerk als binnenin, om op die manier 20 kg lichter te worden. Dat is nog een eind verwijderd van de 100 kg die de M4 CSL uitspaart, maar deze M3 CS behoudt dan weer wel zijn achterbank.
In 2023, maar hoeveel stuks?
Om zijn vermogen op het asfalt los te laten, krijgt deze radicalere versie gesmede lichtmetalen velgen met daarrond door Michelin ontwikkeld rubber dat speciaal voor het circuit is ontworpen. BMW laat weten dat de M3 CS vanaf maart 2023 in beperkte oplage zal worden gebouwd, maar zonder daarbij een exacte aantal te vermelden...