Liefhebbers van BMW’s sportieve M-modellen hebben niet lang hoeven wachten om alles te ontdekken over de gloednieuwe en exclusieve CS-variant van de BMW M3 Touring...
Na een teaser op zijn sociale media onthult BMW’s M-divisie nu officieel de M3 CS Touring. Dit is wellicht de meest sportieve break die het Duitse merk ooit gebouwd heeft! Om zich te onderscheiden van de andere BMW M3 Touring-modellen, krijgt de CS-versie enkele unieke designelementen. Op de motorkap is het zichtbare carbon een opvallend detail. Daarnaast beschikt de BMW M3 CS Touring over een specifieke grille en gele dagrijlichten. Deze kenmerken komen grotendeels overeen met die van de M3 CS sedan en de M4 CSL coupé, die respectievelijk in 2023 en 2022 werden voorgesteld.
405 kW (550 pk), 0-100 km/u in 3,5 s en een topsnelheid van 300 km/u!
Onder de nieuwe koolstofvezel motorkap schuilt de 3-liter zes-in-lijn van de BMW M3 CS Touring, die 15 kW (20 pk) extra levert. Het vermogen stijgt daarmee van 390 kW (530 pk) naar 405 kW (550 pk). Het koppel blijft echter ongewijzigd op 650 Nm. De kracht wordt nog steeds over de vier wielen verdeeld, maar de break sprint nu een tiende sneller naar 100 km/u: in slechts 3,5 seconden in plaats van 3,6 seconden. De topsnelheid blijft elektronisch begrensd, maar bedraagt nu 300 km/u, wat 20 km/u sneller is dan een M3 Touring met verhoogde begrenzer! Dankzij deze prestaties is de BMW M3 CS Touring ook twee tienden sneller dan zijn grote broer, de M5 Touring, ondanks een aanzienlijk vermogensnadeel van 130 kW (177 pk) en 350 Nm koppel! Het gewichtsverschil speelt hier duidelijk in het voordeel van de M3 CS Touring.
15 kg lichter dankzij extra koolstofvezel
Net als de berline is de BMW M3 CS Touring uitgerust met een herwerkt uitlaatsysteem en een nieuwe titanium einddemper. Dit zorgt niet alleen voor een indrukwekkender geluid, maar ook voor een lager gewicht. Daarnaast werd op verschillende plaatsen gebruikgemaakt van met koolstofvezel versterkt kunststof, zowel aan de buitenkant als in het interieur. De break staat bovendien op specifieke gesmede lichtmetalen velgen. In totaal wist BMW 15 kg te besparen ten opzichte van de ‘gewone’ M3 Touring. Daarmee komt het totaalgewicht van de CS-variant op 1.925 kg, tegenover 1.940 kg voor de standaardversie... en maar liefst 2.550 kg voor de M5 Touring! Niet verrassend werd het onderstel verstevigd en kreeg het een specifieke afstemming om de dynamiek verder te verbeteren.
BMW M3 CS Touring is duurder dan de M5 Touring!
Wat niet veranderd is, is de kofferruimte: die varieert nog steeds tussen 500 en 1.510 liter, bijna evenveel als bij de M5 Touring. BMW bevestigt dat de M3 CS Touring in beperkte oplage wordt geproduceerd, maar net als bij de berline heeft het merk niet vermeld hoeveel exemplaren er gebouwd zullen worden. Wat BMW wél onthulde, is de Belgische prijs van deze exclusieve break: 159.900 euro. Dat is 51.700 euro meer dan een standaard M3 Touring en zelfs 12.150 euro duurder dan een M5 Touring! Wie de meest dynamische break ooit van BMW wil bezitten, zal dus diep in de buidel moeten tasten…