20200617073121bmwm5.jpg

De sportieve M-afgeleide van de 5-Reeks mag nu ook de cosmetische evoluties overnemen die BMW onlangs heeft geïntroduceerd bij de facelift van het model, maar dan wel met wat extra testosteron. De M5 en M5 Competition krijgen zo een meer verticaal radiatorrooster (maar lang niet zo fors bemeten als op de nieuwe 4-Reeks) en nieuwe ledkoplampen met L-vormige lichtslierten. Als optie worden ze vervangen door laserlampen.

20200617073050bmwm5.jpg

20200617073049bmwm5.jpg

De belangrijkste evolutie in het interieur is dat het infotainmentscherm nog licht groeit tot 12,3 duim. Van de M8 neemt hij de nieuwe bediening over met twee knoppen: “M Mode” om snel van de ene rijmodus naar de andere te gaan en “Setup” om het afstelmenu te openen op het centrale scherm.

20200617073048bmwm5.jpg

20200617073143bmwm5.jpg

De nieuwe M5-versies nemen van de BMW M8 Gran Coupé de schokdempers over. Daardoor zouden ze “nog beter rijden” en “een superieur comfortpeil” bieden, zo belooft BMW. Dat klinkt veelbelovend, want de M5 en M5 Competition waren al uitstekende leerlingen op dit vlak.

20200617073122bmwm5.jpg

De facelift brengt ook nieuwe kleuren en velgen met zich mee. Onder de motorkap blijft het vermogen echter identiek: 600 pk voor de M5, 625 pk voor de M5 Competition. Die kracht gaat nog steeds via de achttrapsautomaat M Steptronic naar de xDrive-vierwielaandrijving, die ook een “2WD”-stand heeft zodat de auto wanneer gewenst wordt omgetoverd tot een gewone achterwielaandrijver.

20200617073144bmwm5.jpg

In België is de gefacelifte M5 verkrijgbaar vanaf 123.000 euro. Reken op 132.200 euro voor de meer radicale Competition.