Stijl

Je moet wel stekeblind zijn als je aan het exterieur deze 5-serie niet af kan lezen dat in deze BMW een bijzondere mechaniek verborgen wordt. Op de carrosserie werd er kwistig met M-badges gestrooid, terwijl met vier uitlaten onder de achterbumper en herwerkte spatborden, de krijgstooi wordt opgezet. En toch blijft de algemene indruk eerder discreet, alhoewel dat een Mercedes E63 AMG break zeker en vast nog anoniemer de weg zal opgaan.

Motor

Ten opzichte van de vorige M5 V8 steeg de longinhoud van de motor niet, maar wel het aantal cilinders en het geproduceerde vermogen! Met 10 cilinders in V, 5 liter inhoud en een vermogen van 507 ongeduldige paarden die via een sequentiële 7-bak naar de achterwielen versluizen, is de motor het summum van technologie! 
Maar eer we het potentieel van deze brok techniek mogen exploiteren, moeten is het aangeraden om eerst even de gebruiksaanwijzing door te lezen. De bak kan immers automatisch of via lepels aan het stuur bediend worden, terwijl de snelheid van schakelen (en dus de brutaliteit) kan aangepast worden, net …als het vermogen. Dat vermogen is aanvankelijk zo’n 400 pk, maar kan in de “Sport”-mode oplopen tot 507 pk’s.
Eens je hierin je weg gevonden hebt, word je geconfronteerd met een volbloed-mechaniek die een gans ander karakter bezit als dat van de AMG V8. Deze laatste heeft meer koppel en is ongelooflijk rond, terwijl de BMW V10 vol vuur zit als hij in de toeren klimt. Bij lage toeren klinkt de motor eerder discreet en zelfs niet bepaald melodieus, maar eens de toerenteller naar de rode zone snelt, veranderdt de sound in een prachtige symfonie die zelfs aan de F1 V10 herinnert! 
Bij de versnellingsbak hangt alles af van de gekozen mode en de ingeschakelde versnelling. Terwijl de werking in automatische modus niet erg aangenaam is, kunnen we er in de manuele bediening beter mee leven. Het veranderen van versnelling is echter evenredig brutaal met de snelheid van uitvoering en alles zal dus afhangen van het compromis dat de bestuurder wil aanvaarden.

Wegligging

Net als de motor kan ook de ophanging aangepast worden aan de wensen van de chauffeur. EDC, ASR, variabele sper,…gewoonweg alles is regelbaar naargelang de zin van de bestuurder. Maar hou er wel je hoofd bij, want in totaal kan je uit 297 verschillende instellingen kiezen! Om maar te zeggen dat je wel eens kopbrekens kan krijgen van het zoeken naar een geschikte afstelling. Gelukkig is er nog een knop met de “m” van memory, waarmee je je meest ideale instelling kan vastleggen. Wat er ook van is, we kunnen de precisie van de ophanging en de accurate stuurinrichting alleen maar loven. Voor een break van 4,85 m zijn de prestaties gewoonweg verbluffend en al snel waan je je aan het stuur van een GT. Of toch bijna, want een hedendaagse GT wordt namelijk van vaste remzadels voorzien of beter nog van keramische schijven, terwijl de M5 het bij zwevende beugels houdt. De M5 remt erg hard, maar toch is het beter om deze oefening niet al te dikwijls uit te voeren want anders verdwijnt de uithouding als “in rook”. Een gekend refreintje… 

Comfort

Het voordeel van een aanpasbaar systeem is dat, wanneer de bestuurder de chrono’s niet wenst te doen springen, de inzittenden niet van comfort hoeven verstoken te blijven. De M5Touring is immers ook uiterst geschikt voor normaal gebruik en op zulke momenten kan je beter wat comfort gebruiken. BMW heeft dit perfect begrepen en zo kan je met de juiste instellingen, onze lamentabele wegen mooi glad kan strijken. 
Voor de rest bevinden we ons in een gewone 5-Touring. Dit wil zeggen dat we de zitpositie erg kunnen smaken, maar dat de achterpassagiers voor hun categorie toch wat te klagen hebben. En ook op de opbergruimtes werd er behoorlijk bespaard. Het koffervolume varieert tussen 500 en 1650 liter. 

Prijzen en uitrusting

Een basisprijs van 95.850 € mag je voor een BMW break best stevig noemen. Maar dit is niet zomaar een break. De M5 Touring slaagt er immers in om meerdere auto’s in één te verenigen. Met een koets waarin zowel een break voor de ontspanning en de boodschappen als een GT voor het circuit schuilt, verenigt hij zowat alles wat autorijden plezierig maakt. Tenlsotte biedt hij met 507 paarden 27 pk meer als een….Porsche Turbo, terwijl die toch veel duurder en vooral minder praktisch is.  
 Het andere goede nieuws is dat de uitrusting erg compleet is. Airco met drie zones, metaalkleur, leder, snelheidsregelaar of nog stabiliteitscontrole….noem maar op en het is wel inde serie-uitrusting inbegrepen.
Blijft het verbruik, dat met 20 liter per 100 toch niet van de minste is. Een cijfer dat in de stad of bij sportief gebruik nog een heel stuk hoger wordt. Ook de emissienormen behoren met 352gr/km bij de hogere en ongunstige waarden. Toch blijven we nog ver verwijderd van de cijfers die Ferrari en Lamborghini voor hun supercars aankondigen.  

Conclusie

In de categorie van superbreaks vinden we ondermeer de Mercedes E63 AMG terug. Die is met zijn V8 en zijn automatische bak heelwat simpeler van opvatting en volgt meer de filosofie dat je met een stevige trap op het gaspedaal de V8 doet brullen, om dan de horizon sneller naar je toe ziet komen. De benadering van BMW is meer gesofistikeerd en, zonder discussie, geraffineerder. En de complexe regelingen laten je toe om een auto “à la carte” te verkrijgen, die op werkelijk alle gebieden erg hoog scoort. En bovendien is er nog het gebrul van die fabelachtige V10, gewoon overweldigend.