De nieuwe BMW 5-Reeks verpakt een technologische armada om u tegen te zeggen. Daarmee rijdt hij zelfstandig (weliswaar slechts enkele seconden) en staat zijn comfort op topniveau. Dat laatste ging wel wat ten koste van de traditionele sportieve waarde van het model, maar BMW beklemtoont toch de rijdynamiek van zijn grote berline. In afwachting van de M5 zoeken wij uit of de “gewone” topversie over alle kwaliteiten beschikt.

Geen klassieke 5-Reeks maar ook geen M5

Net als Audi en Mercedes biedt BMW modellen met een M-logo die evenwichtiger balanceren tussen sport en comfort. Lijken de 600 pk in de volgende M5 je dus wat overdreven, dan is er een romiger alternatief. Minder extravert, maar nog steeds krachtig. Onder de motorkap zit bovendien ook een 4,4 liter grote V8 biturbo. In dit geval produceert die 462 pk en 650 Nm.

Safety first

De 5-Reeks bouwde een sportieve reputatie met zijn zescilinders-in-lijn en zijn evenwichtige achterwielaangedreven opstelling. Vandaag verdedigt hij andere waarden: een V8, automaat en… vierwielaandrijving. De puristen mogen gerust zijn: die geeft nog steeds de voorkeur aan de achterwielen en de achttrapsautomaat is een van de beste van dit moment. Voor het chassis voorziet BMW als optie actieve rolstangen en meesturende achterwielen. In de portefeuille duiken voor het “Freude am Fahren” dus?

Discreet?

De spierkracht onder de kap laat zich gelden bij het starten, maar de presentatie blijft discreet. Herwerkte bumpers, specifieke velgen en rechthoekige uitlaten zijn de voornaamste weggevers. Hetzelfde liedje in het interieur: deze M550i lijkt wel een 5-Reeks met heel wat opties uit de eindeloze optielijst. Afhankelijk van je smaak en de grootte van je portefeuille kan je het interieur dus aankleden met hoogwaardig leder, zetels met massagefunctie, alcantara en de technologie van een ruimtestation.

Comfortabele en krachtige raket

In de stad, op de snelweg of in de file: de M550i is een geweldige reisberline die comfort hoog in het vaandel draagt. Net als een klassieke 5-Reeks dus? Ja, en meer nog. De ophanging is soepel en tolerant en verraadt nauwelijks welk vermogen er onder de kap zit. Dat laatste zorgt er wel voor dat de BMW alle moeilijkheden omzeilt met een gedempte, suggestieve klank, en met een niet aflatende kracht.

Aardverschuiving

We toetsten de sportieve aspiraties van deze BMW op een bochtige en verlaten weg. In rechte lijn laat de Duitse berline alles wat beweegt achter zich. BMW geeft een tijd naar 100 km/u op in 4 seconden. De sportmodus zorgt voor meer gewicht in het stuur en een strakkere ophanging, en zet de sportieve ambities in de verf met rode tellers en V8-klank door de speakers. Onnodig kunstmatig, en misschien wat overdreven…

Maar wanneer je een bocht nadert, wordt het lastiger. De remmen lijken niet opgewassen tegen deze cavalerie en het gewicht: ze zijn niet krachtig genoeg en lijken snel te faden. We springen dus voorzichtiger om met het centrale pedaal. Maar bij het naderen van een bocht gaat de Duitse tank dan liever onderstuurd rechtdoor. Het koetswerk lijkt wat te zweven op de ophanging, waardfoor je terug leven in de V8 moet jagen en op kracht uit de bocht komt. De vierwielaandrijving brengt het er verbazend goed vanaf, de cavalerie vindt grip op het asfalt en doet de achteras zelfs een beetje uitzwaaien.

Snelwegkanon

Bochtige wegen en bergpassen zijn dus niet het uitverkoren speelterrein van deze berline. Om efficiënt een bocht te nemen moet je ruim voor de bocht al in de remmen, traag inrijden en de teugels vieren als de rechte lijn terug in zicht is. Maar het gewicht laat zich steeds voelen. De snelweg dan maar, waar deze M550i zich thuis voelt. Met de masserende zetels, de stereo, en de demping haspel je de kilometers op de Autobahn moeiteloos af.

Prijzen

Eerst het goede nieuws: de V8 blijkt tegen wettelijke snelheden verrassend zuinig. Ons gemiddeld verbruik lag bijvoorbeeld onder 9 l/100 km. Spreek je de acht cilinders aan, verdubbelt dat cijfer zowat.

BMW biedt zijn M550i xDrive aan vanaf € 91.500. Het model is (voorlopig?) niet te krijgen als Touring. De basisuitrusting is zeker niet gierig, maar je moet in de optielijst duiken voor meesturende achterwielen, weelderig comfort (de massagefunctie is een aanrader) en personalisatieopties. Reken zo op een meerprijs van € 10.000 tot € 20.000 afhankelijk van je smaak.

Besluit

De M550i is niet de sportieveling waar we op zaten te wachten. Een M-logo op een 5-Reek stond ooit symbool voor een bijna ruwe, maar evenwichtige en speelse sportieveling, maar de tijdsgeest is vandaag anders. De nieuwkomer is verre van een ballerina, maar een geweldige reismachine. Een “super-5-Reeks” zo je wil, met een kolossaal vermogen. Wie houdt van kilometers vreten met een muzikale V8 en alles op de Autobahn achter zich wil laten: zoek niet verder.