Bruno Wouters

22 NOV 2006

BMW Motorrad lanceert het "Neck Brace System".

Na een intens onderzoek- en testprogramma, zal BMW de nekbeschermer of «Neck Brace System» op de markt brengen tegen het begin van het volgende motorseizoen. Onthuld aan het publiek tijdens het Intermot salon te Köln, wordt het halswervel beschermingsysteem momenteel voorgesteld op het Motorsalon van Milaan (EICMA). In enkele andere domeinen, zoals bij voorbeeld talrijke sportactiviteiten maar meer bepaald bij het motorrijden, zijn helm en lichamelijke beschermingen onvermijdbaar. Toch verbleven nek en hals niettemin bijna zonder enige bescherming. Maar bij een ongeval is dit een bijkomend risico voor de motorrijder, en zeker tijdens het vallen want daar zijn meestal de gevolgen dramatisch. In samenwerking met KTM en een gespecialiseerde ploeg – samengesteld uit ongevalspecialisten, biomechanicus, traumatologische chirurgen en natuurlijk de uitvinder van het systeem, de Zuid-Afrikaanse dokter, Dr. Chris Leatt – heeft BMW Motorrad de ontwikkeling van deze nekbeschermer aangespoord. Het doel is hier om het risico van nek-, wervel- en sleutelbeenverwondingen te verlagen bij zware vallen. Het «Neck Brace System» werd verworven uit een structuur in licht carbon, kevlar en synthetisch materiaal versterkt door glasvezel, en gedeeltelijk afgewerkt door een soepel schuim die de schokken dempt. Deze halsband wordt geplaatst zoals een kraag. Dankzij de zijdelingse sluitingen, wordt het een kinderspel om hem aan te brengen. Het «Neck Brace System» verwerft geen statische link tussen de helm en de schouders van de motorrijder, maar leunt op de romp. De werking ervan wordt door de drager onmiddellijk begrepen bij het bewegen van zijn hoofd : naar voor, naar achter of zijdelings : de vrijheid in de bewegingen bij normale condities blijft ongedeerd. Daarentegen wordt eender welke verrekking van de hals duidelijk verminderd. De verwondingen, die voortvloeien uit een druk op de wervelkolom volgend op een spanning op de helm, zullen eveneens verminderd worden omdat de onderste boord van de helm steunt op de de kraag. Oorspronkelijk ontwikkeld voor enduro en rally’s, werd het «Neck Brace System» al sinds enkele maanden getest rijdens competitie door BMW Motorrad piloten, en door KTM om de ontwikkeling te voltooien. Ondertussen dook het beschermingssysteem op in wegrace’s en werd het met succes gebruikt in het Zuid-Afrikaans Superbike Kampioenschap. Een degelijke bescherming, zowel tijdens wedstrijden als op de weg, stelt een grote stap voorwaarts in de passieve veiligheid.
Advertentie
Advertentie
Advertentie